De westkust - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu De westkust - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

De westkust

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

21 December 2008 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Zaterdag 20 december.
Van Murchison naar Westport gereden en vandaar uit de westkust langs en bij Cape Foulwind gestopt om de pelsrobben kolonie te zien. We begonnen bewolkt en dreigend maar toen we uitstapten werd het droog, via de rotsen naar het uitkijkpunt gelopen. Eerst denk je dat er geen robben zijn maar dan hoor je ze piepen. Ze lijken net bruine rotsen zoals ze daar beneden in de zon liggen maar dan ineens zie je ze bewegen. Eind november, begin december zijn er veel baby’s geboren. Zo lief zoals die kleintjes over de rotsen klauteren en om hun mama roepen. Je komt hier op de meeste plekken dezelfde mensen tegen, mensen die op de boot gezeten hadden bijvoorbeeld en die kennelijk dezelfde route en bezienswaardigheden volgen.
Daarna naar Punakaiki via een kustweg met waanzinnig mooie kliffen en een beukende zee. Uitgestapt voor de Pancake rocks met blow holes, dit zijn formaties van kalksteen die door hun opgestapelde lagen lijken op een stapel pannenkoeken. Ze worden door de zee steeds verder uitgesleten en er ontstaan spleten waardoor het zeewater met kracht omhoog gestuwd wordt. Een machtig gezicht, je kunt ook een behoorlijk stuk over deze pancakerotsen lopen.
Doorgereden naar Greymouth, hier het Jade museum bezocht, de greenstone die in Nieuw Zeeland gevonden wordt verwerkt men hier tot kunst en sieraden, erg duur maar mooi. Overnachten in Aachener Motel en uit eten bij Speight’s, omdat het restaurant volgeboekt was konden we in de pub eten, heel leuk, een soort oude brouwerij met hoge tafels en barkrukken. Eten was goed en we hebben er speciaal bier bij gedronken.

Zondag 21 december
Het is zowaar zonnig als we opstaan, als echte toeristen gaan we eerst naar Shantytown, een nagebouwd goudmijn stadje waar we ook in de stoomtrein gaan zitten voor een korte rit door het regenwoud. Het geeft wel een aardig beeld van hoe men hier geleefd heeft in de tijd van de goudkoorts.
In Hokitita even gestopt, heel handig alles stadjes hier hebben een hoofdstraat, erg breed met aan weerszijde winkels waarvoor je de auto kunt parkeren. Soms een paar zijstraatjes en dan heb je alles weer gezien.
Ook hier in het Jade museum geweest waar iemand bezig was met het snijden van juwelen uit groensteen, dit zijn over het algemeen zeer belangrijke kunstenaars die ieder een eigen stijl hebben.
Via een rustige weg met stroken groen tussen de weg en een kalme zee naar Frans Jozef gereden. Daar voor morgen geboekt voor een 40 min helikoptervlucht over alle toppen en gletsjers. Franz Josef glacier, Fox glacier, Tasman glacier en Mount Cook. We komen dan ook nog even echt in de sneeuw te staan.
Eerst naar de gletsjer gaan kijken, omdat er overstromingen waren konden we niet helemaal bij de rand komen maar we hadden toch een goed zicht op het geheel. De gletsjer heeft zich sinds zijn ontdekking eerst steeds meer teruggetrokken maar komt sinds 1982 weer dichter naar het dorp toe (1,6 km in 10 jaar).
Naar Lake Matheson 23 km verderop. Daar bijna twee uur gewandeld.
Na het eten in het dorp op eigen terras in de zon nog wijntje gedronken. Vanuit onze motelkamer kijken we uit op de besneeuwde bergtoppen.

Dinsdag 22 december
Voor het ontbijt geskyped met opa en oma die met Martijn en Valerie bij Susanne en Jeroen op bezoek waren. Leuk!

• 21 December 2008 - 20:14

Carmini:

Hoi Frank en Marja,

Wat een prachtig land zeg. En wat een prachtige foto's. Die van die schaapjes heb ik even bewaard. Jullie zijn er echt van aan het genieten. Ik heb inmiddels gelukkig ook vakantie, dus ook lekker uitrusten, alhoewel de omgeving er niet zo mooi uitziet als bij jullie!!
    Groetjes uit Nederland.

• 22 December 2008 - 06:59

Ronald En Joyce:

jaloers!!!!!!!!!!!!!1 wat onwijs mooi zeg - vast een hele bijzondere vakantie...
    wat een mooie foto ook zeg - is het een eagle of een vulture?
    geniet van de heli vlucht - heel gaaf

• 22 December 2008 - 07:38

Martijn & Valérie:

Wat ziet het er prachtig uit! Wij vonden het ontzettend leuk om jullie gisteren te spreken en te horen dat jullie het fantastisch hebben. Geniet ervan!

Liefs XX

• 22 December 2008 - 07:53

Marja En Marian:

Zo te zien hebben jullie al een lekker kleurtje gekregen en genieten jullie elke dag;ook de foto,s zijn werkelijk prachtig.
    Vergeet ook niet om even uit te rusten.
    Groetjes van mar en mar

• 22 December 2008 - 08:18

Wilma:

Hoi Marja en Frank

Het is erg leuk om jullie reisverslag te lezen en de prachtige foto's te zien.
    Wat een mooi land.

Groetje Wilma

• 22 December 2008 - 08:41

Jeroen En Susanne:

Wat is het toch gek dat er zoveel dingen bestaan die wij hier niet kennen. En wat moet het bijzonder zijn om die te kunnen zien aan de andere kant van de wereld. Veel liefs van ons!

• 22 December 2008 - 13:59

Everina:

Wat een land he. Voor nu alvast fijne kerstdagen toegewenst; ben benieuwd hoe jullie dat ervaren. groetjes,

• 23 December 2008 - 08:14

Jose:

Kunnen we niet met het hele ftc/mtc gaan emigreren naar Nieuw-Zeeland, dan sluit Joyce zich vast ook weer bij ons aan!:-) Sfeervolle kerstdagen! liefs José

• 23 December 2008 - 11:04

Joyce:

YES!!! de hele praktijk naar Nieuw Zeeland.
    Ik stem voor! Zuidereiland lijkt me top - genoeg werk voor fysios daar - Enne Genoeg bergen voor Jose om ervan af te springen met de para..
    Uit betrouwbare bronnen vernomen dat registratie een probleem is ;)

• 24 December 2008 - 13:34

Hans En Nanda :

wat een mooie reis is dit, wij wensen jullie verder nog hele prettige kerstdagen toe groejes

• 24 December 2008 - 14:00

Heidi:

Frank en Marja,

Ziet er erg mooi uit allemaal, mooi land. Wij willen jullie hele fijne kerstdagen toewensen. Heel veel plezier nog. Groetjes Michel, Heidi en kinderen.

• 10 Januari 2009 - 10:10

Marja En Jan Peters:

Hallo Marja en Frank,

Wat een belevenis zo’n reis en wat leuk dat jullie dit met ons zo kunnen delen.
    Mooie foto’s en Frank wat een mooie blitse auto, wel weer inleveren hè?
    Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en hopen nog meer van jullie reisverslagen te ontvangen.

Groetjes Marja en Jan Peters.