Woooow - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Woooow - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Woooow

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

25 December 2008 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Maandag 22 december.
Vanaf 09.30 uur tot aan vliegen rondgelopen in Franz Jozef, Marja was erg zenuwachtig met als herinnering het vliegtuigje boven Nazca in Peru waarin ze alleen maar ziek is geweest. Maar samen met een Engels echtpaar hebben we van 10.30 tot 11.10 uur gevlogen en het was magnifiek! De helikopter vliegt heel stabiel, totaal geen last van luchtziekte.
Eerst over de Franz Josef gletsjer, daarna over de Tasman gletsjer en rond Mount Tasman en Mount Cook, het uitzicht was geweldig, je kon goed zien hoe de gletsjers zich een weg banen door de bergen. Op Mount Cook was het nu klimseizoen, ze hadden deze week al twee reddingsoperaties uit moeten voeren. Heel diep onder ons zagen we ook een groep wandelaars op de gletsjer. Daarna naar de Fox gletsjer, bij de top zijn we geland en konden we even rondkijken in de sneeuw, geweldige ervaring.
Daarna langs de gletsjer naar beneden gevlogen richting Franz Josef. Je ziet de grote spleten op de gletsjers maar kunt je geen voorstelling maken van de diepte. Soms zag je ook sporen van een lawine. Langs de wanden hier en daar watervallen. Dit is naast de geisers bij Rotorua een van de mooiste belevenissen hier in Nieuw Zeeland tot nu toe.
Via een mooie route naar Haast gereden, dit is werkelijk een plaatsje van niets maar in the Wilderness, een backpackersmotel, een kamer gehuurd en bij een restaurant in de buurt buiten op het terras gegeten.

Dinsdag 23 december.
Een geweldig mooie dag, korte broeken weer. Een mooie route gereden. Langs de autoweg kun je verschillende watervallen zien. We zijn uitgestapt bij de Thunder Creek Falls, een waterval van 28 meter hoog.
Koffie gedronken en een wandeling gemaakt naar een view point bij de rivier.
Daarna doorgereden naar de blue pools die we bereikten via een wandeling door een mooi regenwoud. Om er te komen was er uiteraard weer zo’n enge hangbrug maar het was de moeite zeker waard. Doordat het water ijskoud en diep is geeft het van bovenaf een hele mooie blauwe gloed, het is ook ongelofelijk helder.
De rest van de tocht was onvergetelijk, schitterende vergezichten langs Lake Wanaka en Lake Hawea. Elke bocht uitgestapt om weer een mooi plaatje vast te leggen van de enorme grote blauwe meren, de bergen op de achtergrond, groene of gele weides ervoor en vaak ook stukken strand (met zandvliegen dat wel. Wat kunnen die beesten prikken zeg). Op een schiereiland van Lake Wanaka geluncht en daarna op het gemak doorgereden naar Wanaka. Onderweg weinig huizen gezien en af en toe een plukje vee, dit is echt een onbewoond gebied.
Wanaka is daarentegen een van de meest levendige stadjes die we tot nu toe gezien hebben. In Archwyn Motel een kamer genomen, boodschappen gedaan en daarna de rest van de middag in de tuin gezeten met een fles witte wijn. Het was er geweldig, met schaduwplekken die we wel nodig hadden want we waren aardig verbrand in de zon.
Uit eten bij the Reef, op het terras op de 1e etage met uitzicht op het meer.

Woensdag 24 december.
Operatie knie Marian en kerstavond.
Na het ontbijt vanuit Wanaka vertrokken en de korte weg via de SH89 genomen. Dit is een afwisselende weg met prachtige vergezichten, rotsen met gele brem, daarna een vallei met bomen en allerlei kleuren lupinen en daarna weer bergen met allemaal plukjes helmgras er op. Veel bochten maar dat zijn we inmiddels wel gewend.
In Cordrona een foto gemaakt van een oud hotel en voor Arrowtown was er een uitkijkpunt waarop we in het midden Lake Wakatipu zagen, links een onherbergzame grijze bergketen en rechts groene bergen met plukken helmgras. In het dal zie je in de diepte de huizen met weilanden liggen. Groots!
Bij de historische brug van Arrowtown gestopt voor koffie.
In Queenstown aangekomen was het even zoeken maar uiteindelijk ons hotel gevonden, we zitten op de 8e verdieping = straatniveau met uitzicht op het meer. De kamers zijn erg modern en chique ingericht met veel zwart en bordeaux rood, echt een kersthotel dus. Op het gemak via het meer naar de stad gewandeld en daar rondgekeken voor restaurants, een biertje gedronken in het haventje en na het eten teruggewandeld naar het hotel. Iedereen is hier druk bezig met kerstmis maar voor ons speelt dit niet zo. Ten eerste is het veel te zonnig en bij kerst hoort kou en (soms) sneeuw en geen korte broek. Ten tweede zijn we hier zonder kinderen en familie en vrienden en die horen toch wel bij een echte kerst vinden we.
Veel zaken zijn hier morgen gesloten maar we hebben bij een restaurant kunnen reserveren, we zijn benieuwd.

Donderdag 25 december.
Iedereen hele fijne kerstdagen gewenst, vanaf het andere eind van de wereld denken wij aan jullie en missen iedereen best wel. Vanmorgen uitgeslapen en daarna ontbijt met uitzicht op het meer. Voor ons staat de kerstengel kaart (uit Peru) van de kinderen met inhoud voor een diner vanavond. Wat een verrassing, bedankt lief viertal, we gaan er van genieten. Met op de achtergrond de nachtmis van het Vaticaan hebben we foto’s uit zitten zoeken voor een fotoalbum van onze reis. Het is buiten nog wat grauw maar in de middag zal het beter worden. De internet verbinding hier wil maar niet lukken hoewel het volgens de receptioniste heel makkelijk moet zijn, ook telefonisch contact met de internetprovider lost niets op, het moet volgens hen heel simpel zijn. Marja wordt er wanhopig van. Uiteindelijk weet de middagreceptionist de oplossing, we mogen in het 6 persoons appartement hiernaast want daar blijkt internet wel te werken.
We krijgen de sleutel en zitten hier in een gigantische woonkamer met een flatscreen boven de open haard, 3 slaapkamer, een keuken met oven, vaatwasser, wasmachine en wasdroger enz. en een balkon met zitjes en een waanzinnig uitzicht. We mogen de hele dag de kamer gebruiken als we maar niet in het bed slapen en zo. Binnen de kortste keren hebben we hier een internetaansluiting dus kunnen we jullie weer op de hoogte brengen. Straks gaan we de Queenstown hill beklimmen en daarna in bad want op 20.30 begint het kerstdiner in een van de betere restaurants aan de haven.

• 25 December 2008 - 05:27

Frans:

Het is hier 6.30 in de ochtend 1e Kerstdag ik heb weer genoten van jullie verslag en de schitterende foto's. Ik hoop dat jullie inmiddels lekker gegeten hebben en nog hele fijne kerstdagen !!

• 25 December 2008 - 09:31

Soffy En Gerard:

We genieten met jullie mee. De Kiwi's hebben groot gelijk als ze zeggen, dat ze op het mooiste plekje op aard wonen. We wensen jullie heel goede kerstdagen.
    Vreemd hè om in de zomer overal kerstversieringen te zien.Veel groeten.

• 25 December 2008 - 10:01

Mieke:

Voor jullie ook hele fijne kerstdagen. We missen jullie hier. We hebben hier net het kerstontbijt gehad en Valerie en Martijn gaan nu op weg naar Brabant naar Oma Fonken. Morgen gaan ze naar opa en oma Weijers. We genieten van jullie reisverslagen.

• 25 December 2008 - 12:44

Ronald & Joyce:

happy x mas! prachtige foto's en mooie avonturen weer

xxxx

• 25 December 2008 - 21:29

Jeroen En Susanne :

Inderdaad hele fijne feestdagen.
    Heel vreemd dat jullie er deze kerstdagen niet zijn, maar volgens mij genieten jullei daar volop.

Ga vooral zo door, want voordat jullie het weten zit het er alweer op. Goede reis verder en tot snel.

Kus,

• 28 December 2008 - 12:02

Ria:

hallo frank en marja.
    wat een avontuur jullie reis en wat een overwinningen van jou marja. hartstikke knap om toch weer in een helicopter te stappen. geniet nog maar lekker de komende weken. groetjes en tot mails ria en peter