Afscheid van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Singapore, Singapore van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Afscheid van Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Singapore, Singapore van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Afscheid van Nieuw Zeeland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

06 Januari 2009 | Singapore, Singapore

Zondag 4 januari.
Gisterenavond nog geskyped met Susanne en Jeroen die net terug waren uit Barcelona. Het blijft leuk om ook de gezichten te zien als je met elkaar aan het praten bent. Na een heerlijke nacht in ons luxe verblijf s ‘morgens vertrokken en via de SH4 en de SH3 naar Tongariro National Park gereden.
Hele mooie landschappen en vergezichten gezien en gefotografeerd. Zo’n drie weken geleden was het zo heiig dat we in het park niets konden zien, nu kwam in elke bocht weer een berg te voorschijn. Er was heel wat te fotograferen, eerst Mount Ruapehu (2796 m) daarna Mount Ngauruhoe (2290 m) en als laatste Mount Tongariro (1968 m). Aangekomen in Wakapapa Village bleek dat het gisteren daar nog gestortregend had maar vandaag was het stralend zonnig en warm. Van een vrijwilligster in het bezoekerscentrum kregen we de tip om helemaal naar boven te rijden naar het begin van de skilift en vandaar uit over de kale rotsen naar een uitkijkpunt te klimmen waar we een mooi uitzicht hadden op Mount Ngauruhoe (Mount Doom in de Lord of the Rings) We stonden daar op dezelfde plaats als waarvandaan gefilmd was en we voelden ons even Frodo en Sam.
Daarna hebben we nog een track gelopen door een mooi gebied en met uitzicht op niet de hoogste maar wel de grootste waterval die we in Nieuw Zeeland gezien hebben. Hebben we toch nog een stukje Tongariro Crossing gedaan.
Na zoveel moois nog een flink stuk doorgereden en uiteindelijk in Te Kuiti een eenvoudig motelletje opgezocht voor de laatste nacht in Nieuw Zeeland. Alleen de plaatselijke kroeg was open om te eten maar dat smaakte ook daar prima.
De auto alvast van binnen schoon gemaakt en de koffers reisklaar ingepakt.
Morgen wordt een lange dag.

Maandag 5 januari.
De route was wederom mooi en we kwamen tegen de middag al in Auckland aan. Naar de kade gereden en daar bij de Ferry Building de auto neergezet en de Queenstreet doorgelopen met allerlei winkels en galerijen. Voor het eerst hebben we net als de Nieuw Zeelanders het kruispunt dwars overgestoken. Als de voetgangerslichten op groen gaan steken ze hier namelijk niet alleen recht de straat over maar ook diagonaal, een vreemd gezicht maar het blijkt te werken en scheelt in ieder geval tijd.
Rondgewandeld, naar de skytower geweest en door het Albert Park gelopen. Auckland is een leuke en levendige stad en met het zonnige weer nemen we in stijl afscheid. Hierna voor de laatste keer getankt en de auto door de wasstraat gereden. Op weg naar het vliegveld voor de laatste keer gegeten in een Ierse pub waar we de espresso hebben laten staan omdat hij niet te drinken was.
De auto ingeleverd en daarna bij de incheckbalie onze koffers gewogen en herpakt, al die elektronica van fototoestel en laptop wegen toch meer dan dat je denkt. We konden al om 21.00 uur inchecken waar natuurlijk Frank zijn handbagage afgekeurd werd: 5 kilo te zwaar. Fototoestel en laptop eruit en de lenzen in Marja’s tas gedaan. Hierna kwamen we wel door de volgende controle heen. Een glas Nieuw Zeelandse champagne als afscheid gedronken aan de bar en daarna konden we aan boord. Nieuw Zeeland is geweldig geweest, we hebben zoveel gezien en meegemaakt dat we onze foto’s en reisverslagen hard nodig zullen hebben om ons alles te herinneren.
De vlucht ging goed maar was wel regelmatig onrustig. Marja is nogal beroerd geweest. Wel af en toe geslapen.

Dinsdag 6 januari.
Om half zeven in Singapore geland. Door de douane ging erg snel en ook de bagage was er al toen we bij de afhaalband aankwamen. Bij de balie van Singapore Airlines Stopover Holidays onze vouchers opgehaald en gewacht tot het busje ons naar het hotel zou brengen.
Hotel Royal Queens is heel behoorlijk, er staat nog iemand om de deur open te houden, je koffers worden naar boven gedragen enz. We mochten al om 8 uur op de kamer en hebben eerst gedoucht. Daarna ontbijt voor € 5,50 de man, met veel vers fruit en allerlei gerechten.
Rondgewandeld en naar de Marina gelopen, erg leuk, veel visrestaurantjes aan het water met gekleurde lampionnetjes. Je ziet in Singapore een mix tussen oude en nieuwe gebouwen. Tussen enorme wolkenkrabbers staat ineens een tempeltje of een koloniaal gebouw. Een indrukwekkende stad. ’s Middags de citytour gedaan, in de Arabische wijk geweest, een Thaise tempel bezocht, de Marina buurt met de oude city hall en parlementsgebouwen bekeken. De Chinese wijk was zeer groot met veel straatversiering allemaal ter voorbereiding van het Chinese Nieuwjaar op 26 januari. Daarna een boottocht gemaakt over de rivier. Daarna zijn we teruggebracht naar het verzamelpunt voor de tours, hebben daar een hapje gegeten en zijn weer ingestapt voor de night safari door de dierentuin, deze was echt geweldig en een echte aanrader als je Singapore bezoekt. Eerst met een trammetje door het grootste deel van de dierentuin die dan is verlicht alsof het volle maan is. Veel dieren verblijven in hun natuurlijke omgeving en zijn goed te zien door de bezoekers. Daarna nog via de wandelpaden de rest van de dieren bekeken, het is net alsof je, bij nacht, echt in het oerwoud loopt. Het is nu 23.00 uur en we zijn weer terug op onze kamer. Nog even inchecken voor onze reis terug naar Amsterdam en daarna gaan we weer voor het eerst ons bed in na 29 uur niet in een bed geslapen te hebben.

• 06 Januari 2009 - 16:55

Jacqueline:

Lieve beide,

Jullie zijn alweer een klein stukje dichterbij.
    Geniet nog maar van Singapore en zijn temperaturen want wintertje is hier binnen gevallen. Vandaag met een vriendin 3 uur door het heuvelland gewandeld met af en toe de sneeuw tot mijn knieën.En.....ook foto's gemaakt! Het is schitterend maar koud. Vandaag vroor het overdag 5 graden. Vannacht gaat het kwik onder de - 18 graden. Gister( maandag) bijna 2 uur gedaan om in Susteren te komen. Normaal rij ik daar in de ochtendspits 3/ 4 uur over!
    Mijn advies: hou warme kleding bij de hand, want het zal even wennen zijn.
    Liefs van onze kant en geniet nog van een bruisend Singapore.
    René,Jacqueline,Bas en Tom

• 06 Januari 2009 - 17:35

Valérie:

Hallo lieve allebei,

Wat een mooie foto's. Een foto van een Thaise tempel is een heel verschil met de foto's van Nieuw Zeeland. Geniet nog van jullie prachtige reis maar we zullen blij zijn als jullie weer veilig thuis zijn!

Liefs vanuit het koude Nederland, XX

• 06 Januari 2009 - 18:36

Chris En Els:

Marja en Frank, de mooie reis is een goede herinnering, toch! Met de kou hier hebben jullie ons alleen al met het weer daar lekker gemaakt. Het is alsof je een reis rond de hele wereld gemaakt hebt, zoveel heb je ons laten meebeleven. We wensen jullie een goede thuisreis toe, laat je nog even verwennen, en houdt warme kleding bij de hand, 't is echt koud hier. Dank voor je verslagen en de foto's.
    Lieve groeten van Els en Chris

• 06 Januari 2009 - 22:18

Jeroen En Susanne:

Fijn dat jullie veilig aan zijn gekomen aan een andere kant van de wereld. Zijn jullie in ieder geval weer de helft dichterbij.
    Zorg dat jullie van de week goed aangekleed zijn, of in ieder geval kleding bij de hand hebben.
    Heel fijn om jullie snel weer dichtbij te hebben. Geniet nog goed, jullie zullen wel veel zien daar in waarschijnlijk te korte tijd.

Liefs,

• 06 Januari 2009 - 22:55

Jan Willem Weehuizen:

Dank voor jullie prachtige verhalen en een goede thuisreis!

• 07 Januari 2009 - 08:24

Mieke:

Wij wensen jullie een goede en behouden thuisreis. We hebben genoten van jullie reisverslagen en zijn benieuwd naar alle foto's. Tot gauw.

• 07 Januari 2009 - 09:36

M&M:

Bedankt voor de mooie foto's en verhalen goede reis terug naar het mooie Nederland met zijn winterlandschappen en ouderwetse schaatsplaatjes

• 07 Januari 2009 - 10:01

Soffy En Gerard:

Nog een 'stukkie' vliegen naar een witbesneeuwd Nederland (Ja, ook Zoetermeer is wit!) We willen jullie hartelijk bedanken voor de leuke reisverlagen en de mooie foto's. We hebben nog steeds heimwee naar het mooie Zuidereiland van NZ. We wensen jullie een goede thuisreis!