Geothermisch gebied - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Geothermisch gebied - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Geothermisch gebied

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

15 December 2008 | Nieuw Zeeland, Taupo

Zondag 14 december
Mieke jarig!
’s Morgens vroeg vertrokken omdat we gemerkt hebben dat het niet erg opschiet op de wegen hier. De wegen in Nieuw Zeeland zijn meestal 2 baans en erg rustig, soms kom je een one lane bridge tegen maar dan staat duidelijk aangegeven wie er voorrang heeft (meestal de overkant) maar als wij een keer voorrang hebben dan staat er geen auto aan de overkant om ons voorrang te geven zo rustig is het. Behalve de SH1 schiet het niet echt op. De wegen hebben veel bochten, er zijn veel wegwerkzaamheden ik denk dat we gemiddeld zo’n 50 km per uur halen dus we moeten soms lange dagen maken om van de ene naar de andere plaats te komen. Maar ook onderweg zien we erg veel.
In deze omgeving zijn er veel boomgaarden, langs de kant van de weg zie je hoge heggen van coniferen die heel smal gesnoeid worden, daar achter liggen de fruitbomen uit de wind en vaak op ooghoogte wat het oogsten makkelijker maakt. We rijden door het kiwiland dus de ene na de andere kiwiplantage komt voorbij. We agen ook avocado velden (4 avocado’s voor € 0,90 cent!)
In Rotorua kaartjes gekocht bij het informatiecentrum voor Te Pui. We moeten eerst naar het gemeenschapshuis van de Maori’s waar we een concert krijgen met zang en dans. Daarna wandelen we zelf door het park met de indrukwekkende geisers en modderpoelen, het stinkt inderdaad naar zwavel maar de lucht valt ons mee. De grootste geiser spuit zo’n 30 meter de hoogte in, ook al is het zondag het is overal erg rustig dus we kunnen goed foto’s nemen.
Daarna naar de Government Gardens, echte oude Engelse tuinen waar men cricket en bowling speelt of op het gras picknickt. Heel leuk om te zien, al die mannen en vrouwen in lichte broeken, witte polo’s en spierwitte schoenen. Het museum en het zwembad zijn echt oud Engels, veel gepoetst hout en glimmende tegels en nog steeds goed onderhouden.
Vandaar uit naar de kiwi encounter waar we zien hoe ze kiwi eieren uitbroeden en de vogels zo’n 6 maanden verzorgen voordat ze weer in het wild worden uitgezet. Dit is om de wildstand weer op peil te krijgen, want de Kiwi is vanwege z’n intense geur en het niet kunnen vliegen een gemakkelijke prooi voor bijv. honden. Voor het eerst levende kiwi’s gezien. Rare vogels, dat wel. Op ons gemak doorgereden naar Tapou, hier vonden we al vrij snel een motel, the silver fern, modern en van alle gemakken voorzien en dat voor €40,00 per nacht.
’s Avonds uit eten geweest, we zaten (weer) met z’n vieren in een restaurant, volgens de Joegoslavische bedrijfsleider sparen alle mensen hun geld op voor de kerst en de cadeaus en zijn daarom alle restaurants ’s avonds leeg. Ook de motels zijn niet volgeboekt. Heerlijk gegeten! De Nieuw Zeelandse keuken is echt geweldig en niet zo duur. Veel verse vis (Marja) en lamsvlees (Frank). Daarna voldaan naar bed.

Maandag 15 december
Vroeg opgestaan en boodschappen gedaan voor het ontbijt (gerookte zalm en zo). Op een picknickplaats bij de Haruru falls zitten ontbijten, de waterval is indrukwekkend en biedt zo’n 50% van de stroomvoorziening in de omgeving.
Daarna naar de garnalenkwekerij, toch maar geen rondleiding gedaan, we moesten ook gaan vissen in een bassin met garnalen en dat leek ons niet zo leuk dus op naar de Craters of the Moon, een landschap met kraters waar stoom uit de aarde ontsnapt en modderpoelen grote bubbels vormen. Het zag er indrukwekkend en onaards uit. Een flinke wandeling door het gebied gemaakt. Het landschap verandert steeds en overal komt uit spleten stoom te voorschijn.
Daarna naar Tongariro National Park gereden waar we zouden overnachten voor de wandeling van Nieuw Zeeland, de Tongariro Crossing. Helaas werd het erg slecht weer, veel regen, wind en mist. Volgens het informatiecentrum waren de wandelingen daardoor afgelast. Het backpackersmotel waar we gereserveerd hadden lag in the middle of nowwhere en wij waren de enige gasten. Zelfs de beheerder begreep dat we niet in de regen daar wilde zitten en onze reservering werd dus afgezegd en in de stromende regen teruggereden naar Taupo. Het is een mooi reservaat maar je moet het zien met zonneschijn. Er zijn drie vulkanen en Mount Doom ligt in het midden maar die was voor ons niet te zien met al die wolken en regen.
Terug in Taupo, waar het vrijwel droog was in motel Accent voor € 45,00 een twee kamer appartement met keuken en badkamer en een veranda gehuurd. Buiten een wijntje zitten drinken tot het tijd was om te gaan eten. We hadden gereserveerd in de brasserie van Restaurant Millennium maar omdat we daar de enige gasten waren hadden ze ons opgewaardeerd naar het (dure) restaurant maar kregen wij de kaart van de brasserie. Onze ober was Vietnamees en vertelde vol liefde over zijn land en de dingen die we in Nieuw Zeeland moesten gaan doen. Mensen maken hier uitgebreid een praatje met je, komen vaak met tips en lijken heel erg geïnteresseerd in wat je doet. Waar maak je dat nog mee dat de ober je na afloop een hand geeft en een goede reis wenst. Ondanks de tegenvaller door het weer en het niet kunnen lopen van de Tongariro crossing was het weer een geslaagde dag en gaan we morgen richting Napier met z’n wijngaarden en olijfgaarden.

Dinsdag 16 december

Anton jarig!
Het is nog steeds bewolkt en het regent zachtjes, de temperatuur is goed, auto inpakken en op naar Napier.

• 15 December 2008 - 20:26

Martijn:

Prachtig!

• 15 December 2008 - 20:51

Jeroen En Susanne:

Fijn om jullie even gezien en gesproken te hebben. Op naar het nieuwe gedeelte.
    Hoop dat het daar net zo mooi en indrukwekkend is. Liefs, ons

• 15 December 2008 - 21:06

Jacqueline:

Hoi, hoi,
    Leuke berichten evenzo de foto's. Leuk vlinderpakje had je aan Marja! Carnaval?
    Liefs Jacqueline en René

• 15 December 2008 - 21:42

Peter:

Vulkanisch gebied lijkt me schitterend. Foto's zien er veelbelovend uit!
    Datum uitreiking!? Krijg diploma per post!Ben er niet minder blij om!!!!
    Veel plezier verder!

• 15 December 2008 - 22:15

Valérie:

Ziet er fantastisch uit! Jammer dat ik jullie net heb gemist op skype. Geniet van jullie prachtige reis!

Liefs xx

• 16 December 2008 - 10:26

José:

Heel leuk en boeiend om jullie verhalen te lezen, het Nieuw-Zeeland gevoel druipt er aan alle kanten vanaf! :-) Die hang-kiwis vond ik heel komisch en het eten lijkt me daar inderdaad heerlijk.We zijn dus helemaal niet jaloers..werken lekker door en alle klanten leven met jullie mee!!
    liefs en knuffel José

• 16 December 2008 - 11:20

Mama & Papa:

Even een bevestiging van ontvangst.
    We zijn er stil van!
    Zoveel gigantisch moois
    dat jullie tegengekomen
    en er komt naar verwachting nog veel meer.Geniet er van en weet dat wij meeleven
    Liefs van ons beiden
    Mama en Papa

• 17 December 2008 - 09:13

Ronald & Joyce:

wat geweldig land toch he.... super natuur en heerlijk al dat verse eten en local wines. Heerlijk verhaal weer om te lezen trouwens.
    geniet van Napier!

PS wij hebben inmiddels plannen gemaakt voor kerst & NYE. Te duur om te vliegen in deze kerstperiode - zowel voor binneland Oz als ook helaas naar Christchurch..
    wij gaan elkaar niet zien in kiwiland.. jammer! Skypen we gewoon nog even toch?
    xxx

• 18 December 2008 - 17:47