Ubud, Jatiluwih en vlindertuin - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Ubud, Jatiluwih en vlindertuin - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Ubud, Jatiluwih en vlindertuin

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

20 Maart 2016 | Indonesië, Sanur

Vrijdagavond zijn we weer gaan een bij Charming met zijn huisorkest. Dit keer was het een stuk drukker en ook meer interactie met het orkest. We kregen een hele serenade aan onze tafel en konden verzoeknummers indienen. We hebben voluit mee zitten zingen en deinen en uiteindelijk de hele avond blijven zitten in het leuke sfeertje. Dit was theater en eten in 1, een echte topavond.

Zaterdag na het ontbijt een taxi genomen naar Kuta en hier het strand bewonderd vanuit het centro Discovery, een prachtig overdekt winkelcentrum met airco! en genoeg te beleven. Het is erg warm aan de kust en vanuit Kuta zie je ook Semniyak liggen, een diepblauwe zee maakt het plaatje af. Omdat we niet van die strandaanbidders zijn houden we het bij koffie drinken en rondkijken. De rit ernaar toe is ook al een belevenis, met soms mooie huizen en soms wat rommelige stukken langs de weg. Er is hier meer hoogbouw dan in Java maar ze mogen niet hoger bouwen dan een palmboom = 15 meter. Bij Anneke nog wat zilver uitgezocht voor aan onze hals of arm, zij verkoopt dit voor een Nederlandse vriedin op Bali, mooi uitgestald in een zilverkastje en met een leuk verhaal erbij. 'S Avonds een taxi genomen naar Mona Lisa, waar we een mooie tafel kregen met uitzicht op het langslopende publiek. Dat regelt Anneke ook elke keer weer prima.
Erg lekker gegeten, maar dat doe je hier altijd en elke ober of serveerster kent wel het woord "lekker".
'S Avonds op de veranda na zitten genieten en foto's gemaakt van een van onze "huisdieren" die tegen het plafond geplakt lijkt.

Zondag onze laatste excursiedag met Ketut, we zouden naar Ubud gaan maar zoals gewoonlijk kom je onderweg zoveel tegen dat het altijd anders loopt dan je denkt maar wel erg leuk. Om te beginnen zijn de straten afgesloten bij het sportstadion omdat de jeugd daar vanaf 06.00 uur tot 11.00 uur sport. Daarna staan we in de file voor een van de katholieke kerken op Bali, het staat er vol met brommertjes en auto's en her verkeer moet er geregeld worden.
We zijn begonnen in de vlindertuin in Tabanan, leuk om te zien vooral de kraamkamer waar ze vlinders kweken en ook bakken met schorpioenen, kevers en wandelende takken hebben staan.De vlinders vliegen vrolijk rond en laten zich moeilijk op de foto zetten maar het is mooi om naar te kijken en het park is leuk ingericht.
Daarna via een mooie route met een aantal doorkijkjes naar de rijstvelden en mooie fotostops naar Jatiluwih, de rijstvelden die onder bescherming van Unesco staan. Het is werkelijk adembenemend mooi en Frank loopt genietend met zijn camera tussen de velden door. Ons moeder en ik gaan alvast genieten op het terras van koffie en het uitzicht.
Daarna volgt een lange rit naar Ubud, het kunstenaarsdorp.
Onderweg zien we van alles voorbij komen, we komen ogen te kort. We hebben nog nooit zoveel tempels bij elkaar gezien, elk familiehuis heeft een eigen tempel, en dat zijn echt geen kleintjes. Overal zie je kleine offers liggen van bloemen en rijst, ook midden op de stoep dus je moet goed opletten dat je er niet op gaat staan. Wuivende palmen in de zon, strakblauwe luchten of een klein wolkje, mensen die aan het werk zijn op de rijstvelden. Het is eg mooi, elke huis heeft ook een rijstschuurtje op palen waar de gedroogde maar ongepelde rijst voor eigen gebruik bewaard wordt. Langs de weg staan vaak rode/gele planten met groene struiken of palmen, een kleurig gezicht.
In Ubud aangekomen worden we in het centrum afgezet en mogen we zo lang blijven als we willen. We gaan eerst naar het koninklijk paleis van Ubud en daarna naar de markthal met honderden, misschien wel duizenden kraampjes met souvenirs. Een kleinigheidje gekocht en dan vinden we het genoeg, de vele winkelstraten slaan we over, die zien we vanuit de auto wel

• 21 Maart 2016 - 12:38

Jeroen, Susanne, Lynn, Owen & Kyan:

Leuk om weer te lezen dat jullie zo genieten. Oma maakt ook heel wat mee aan de andere kant van de wereld! Wij zijn jaloers. Liefs