Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

15 Maart 2016 | Indonesië, Sanur

Maandag is een rustdag geworden, eerst uitslapen en vervolgens een heerlijk ontbijt op de veranda gekregen. Je kunt het niet zo gek bedenken of het staat op tafel. Eindelijk tijd voor het lezen van een boek en zwemmen in het zwembad, dat is niet zo groot als in Singapore maar wel lekker om de dag mee te beginnen.
Eindelijk tijd voor het lezen van een boek en uitgebreid koffie drinken. Voor de lunch wandelen we naar het strand dat natuurlijk veel verder weg is dan de beloofde 5 a 10 minuten. De lokale bevolking zit er te lunchen met uitzicht op de boten, we zien ook wat kleine vissersbootjes dobberen. De boulevard is te ver om te lopen dus gaan we rustig terug langs de mangrove en de huizen in onze straat.
In de villa verzorgen ze op verzoek ook een lunch dus konden we lekker op onze veranda blijven zitten.
'S Avonds met een taxi opgehaald om te gaan eten, dat is wel service hier, ze komen je halen en brengen als je bij ze komt eten. Dit keer was het restaurant beter bezet en hebben we ook weer heerlijk gegeten (dat doe je hier volgens mij altijd) buiten op het terras.
Dinsdag om 9 uur kwam onze chauffeur Ketut, de Nederlandse chauffeur was verhinderd maar deze Engelstalige Balinees deed heel erg zijn best om het ons naar de zin te maken.
We begonnen in de stromende regen dus de 1e stop bij de rijstvelden kwam te vervallen. Daarna via een mooie toeristische route met vele bochten, berg op, berg af langs rijstvelden gereden tot het droog was en we even konden wandelen langs de weg. Daarna door naar een plek waar we een geweldig uitzicht hadden over de rijstterassen, wat een prachtige kleuren groen!
Vervolgens door naar een plantage met koffiebonen, cacao, pasiefruit, pomelo, sinaasappels, mandarijnen, tortgember, ginseng en nog veel meer. Hier kregen we een uitgebreide rondleiding en daarna mochten we verschillende soorten thee en koffie proeven. Bij dit bedrijf leeft ook de luwak, een katachtige die de koffiebonen heel doorslikt en vervolgens weer heel uitpoept. Daarna worden er 2 schilletjes vanaf gehaald en worden de bonen geroosterd en gestampt. Het roosteren van 1 kilo koffie duurt 45 minuten. Uiteraard hebben wij de beroemde koffie luwak gedronken, het was een heel lekker bakje koffie, weer iets van onze bucketlist gehaald
Daarna weer berg op en af, langs rijstvelden en dorpjes naar de Tampak Siring , de tempel met de waterbronnen, hier zie je rijen mensen in het water staan om zich onder te dompelen of te bidden bij het water wat uit de bron komt. Het bijbehorende tempelcomplex is erg rustig maar met mooie sobere kleuren. Bij de ingang van de tempel bananen gekocht en vervolgens de grootste moeite gehad om het wisselgeld terug te krijgen maar de aanhouder wint! We zagen een groepje vrouwen af en aan lopen met stenen op hun hoofd waarbij ze ook de trappen af moesten, vrouwen lopen hier sowieso veel te sjouwen.
Na afloop door honderden kraampjes zonder opdringerige verkopers naar onze chauffeur die ons naar een nabijgelegen rijstveld bracht waar we bij een klein restaurant genoten van vers geroosterde saté.
Weer via mooie wegen, Bergje op, dalletje in enzovoort en uitzicht op vele mooie rijstvelden waar je gemeen genoeg van krijgt met af en toe een klei wandelingetje door Bali gereden. Veel auto's gezien die levende varkens vervoerden. Een stop gemaakt bij de kleine tempel Pura Desa Batuan, weinig toeristen maar zeer de moeite waard. Ketut gaf uitgebreide uitleg en wilde ook met ons moeder op de foto.
Daarna naar een kampong gereden waar we afgezet werden en vervolgens een half uur op een smal betonnen pad naast een klein stroompje door de velden met rijst, lotusbloemen en talloze kleine bloemen bestemd voor de offers gewandeld zijn. Als er weer een zwaar beladen brommertje langs kwam gingen we voorzichtig aan de kant. Iedereen is even vriendelijk, af en toe werd er verbaasd gevraagd waar we naar toe gingen (naar het eind van deze weg) en aan het eind stond onze chauffeur weer te wachten waarna we moe maar voldaan in de auto stapten.
Inmiddels was het 7 uur voordat we bij ons huisje aankwamen dus gevraagd of hij nog kon stoppen bij een restaurant waar we eten af konden halen. Ja hoor, geen probleem, stopt hij bij het restaurant waar we gisteren gegeten hadden en dat terwijl er hier wel honderden restaurants zijn. Maar ook het afhaaldiner was heerlijk met een biertje op onze veranda.
Morgen houden we een rustdag maar overmogen mag Ketut ons weer een dag rondrijden ook al spreekt hij geen Nederlands hij doet verschrikkelijk zijn best en zelfs ons moeder begrijpt een heleboel van wat hij vertelt.

• 15 Maart 2016 - 15:44

Han En Wil:

Vele herkenbare plaatjes,wat een mooie omgeving en lekker eten.
    Geniet ervan

• 15 Maart 2016 - 16:53

Ad Marij:

Mooi verslag en mooie foto,s geniet er nog van.
    Gr uit baarschot

• 15 Maart 2016 - 19:17

Kees En Hanny Heerkens:

Hallo hier een berichtje uit Tilburg.We missen na 2 weken nu alles als we jullie verslagen lezen.Een aanrader is ubud met zijn rijstterassen en daar is ook sjaki tari us het is in de week smorgens om 10 uur het beste om daar te gaan kijken je kunt er ook koffie drinken enz.dicht in de buurt van monkey forest.Matha harrisquare in Kuta gaan we ook altijd een keer naar toe.en dan natuurlijk Legian street in Kuta dicht bij elkaar.Als jullie gaan winkelen in Sanur bij Hardy s doe de meisjes van She een klein restaurantje in Hardy s aan de rechterkant de groeten van ons .Zeg maar dat botjes zijn voor de hond,enkees was helemaal gek op ijskoffie speciaal Geniet nog en tot ziens ,Kees hanny.

• 15 Maart 2016 - 20:58

Ans En Jan:

ziet er weer mooi uit en klink heel herkenbaar gezellig overal na toe gebracht worden .
    geniet en rust lekker uit
    groetjes

• 16 Maart 2016 - 13:17

Kees En Hanny Heerkens:

Ben nog ietsvergeten het hotel waar wij dit keer waren kun je erg goed eten en vertrouwt niet zo ver van jullie denk ik .Hotel ari putri en niet duur wij sliepen daar voor ongeveer 30 euro voor 2 personen met ontbijt .Als je gaat pinnen in sanur kijk uit wordt geskimmt beste kun je gaan pinnen in Hotel prama sanur beach binnen in de lobby. groetjes kees en hanny.