Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Angkor Wat

Door: Frank en Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

01 Februari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

29 januari
Vandaag een reisdag van Phnom Penh naar Siem Reap, een mooie bustocht langs kleine dorpjes en riviertjes. Op veel plaatsen wordt er een bruiloft gevierd, ook al ’s morgens om 08.00 uur. We hadden geluk want toen we langs een dorpje reden werd daar de 81e verjaardag van een mevrouw gevierd. Er was veel eten en toen wij aankwamen liep er net een stoet monniken langs die eten op kwamen halen. Ze kregen veel rijst en geld toegestopt. Leuk om te zien.
Het landschap veranderde voortdurend, kale vlaktes met palmbomen, eenvoudige hutjes op palen (regenseizoen), vers fruit en kleine winkeltjes. Op onze koffiestop stonden ze met allerlei soorten fruit maar ook eenden, insecten en spinnen…. Ze eten hier echt alles. Na een prima lunch kwamen we kinderen tegen die in het water aan het vissen waren met netten. Di e gooien ze vanaf de boot in het water en dan halen ze er een heleboel kleine visjes uit. Die worden gebruikt voor vispasta, een smaakmaker voor de soep of curry.
In Siem Reap hebben we een hotel met zwembad waar we onmiddellijk gebruik van gemaakt hebben. ’s Avonds uit eten in de stad, zo’n 7 minuten lopen vanaf het hotel. Het zit hier vol met toeristen dus veel restaurantjes en winkeltjes.
30 januari
Vandaag een grote dag, we hebben met een lokale gids 2 tempelcomplexen bezocht: allereerst de stad Angkor Thom uit de 11de eeuw met onder andere de Bayontempel, de Baphuontempel, het grote plein, het terras van de leprakoning en het olifantenterras. Veel van de gebouwen zijn door de tijd aangetast maar zo hier en daar zijn nog reliëfs in de muren te zien. Het wordt ook de stad van de lachende Boeddha’s genoemd omdat er zoveel gezichten in de torens verwerkt zijn. Vaak vier gezichten voor elke windrichting een. Onze lokale gids wist er veel over te vertellen en ook de goede fotoplekken uit te zoeken. Helaas was het weer bewolkt wat de gebouwen soms wat somber maakte. Na Angkor Thom terug naar het hotel om te gaan lunchen en zwemmen en daarna naar Angkor Wat om ook de zonsondergang te zien. Die zonsondergang was er dus niet door de bewolking maar Angkor Wat is een imposant gebouw. We hebben ook tot aan de hoogste torens geklommen voor een mooi uitzicht. Angkor Wat stamt uit de 12de eeuw en is niet overwoekerd door de bomen. De boeddhistische monniken hebben er in de loop van de afgelopen eeuwen voor gezorgd dat het complex onderhouden bleef. Hier zijn de reliëfs op de muren beter bewaard gebleven.
31 januari
Vroeg op om twee tempels te bezoeken, als eerste Ta Prohm, de met bomen begroeide tempel die ook in de film Tomb Raider en de Two Brothers gebruikt is. Dit was voor ons een van de meest indrukwekkende tempels, hij is nog aardig in oorspronkelijke staat waardoor je jezelf in het oerwoud waant. Deze tempel is gebouwd als klooster en van minder goede kwaliteit. Ze zijn wel druk bezig met restaureren. De laatste tempel van het complex die we bezocht hebben was Banteay Srei uit de 10de eeuw. Dit is een vrij kleine tempel in rozerood zandsteen met nog goed bewaarde reliëfs en beelden. Onze gids was als eerste in Cambodja aan het werk om toeristen rond te leiden, toen werkte hij 4 a 5 dagen per maand. Dat was in 1992. Nu komen er massa’s toeristen naar deze wonderen kijken. Voor de lunch zijn we naar New Hope geweest, een project voor de allerarmste kinderen in Siem Reap waar onze reisleider ook aan bijgedragen heeft. Er is een school, een ziekenhuisje en een restaurant waar kinderen opgeleid worden. We hebben in het restaurant geluncht en daarna de beeldhouwschool bezocht. ’s Avonds hebben we in het hotel gegeten omdat Marja wat last van haar darmen had en de wandeling door de hete stad niet echt aan te bevelen is.
01 februari
Vandaag een lange rit naar Bangkok, er stond weer een enorme bus voor ons klaar. (45 personen) Eerst wilde de chauffeur en zijn bijrijder al wegrijden voordat onze reisleider ingestapt was. (no, no guide today zei hij) Wij met zijn allen heel hard ‘stoppen’ roepen en gelukkig kon Perry nog in de bus mee. Daarna moest er uitgebreid getankt worden, dat duurde zeker wel 20 minuten. En zo’n 150 meter voor de koffiestop kregen we een seintje van een voorbijrijdende bromfiets dat er iets mis was. Dat bleek, we moesten allemaal uit de bus omdat er diesel lekte, we hadden al een flink spoor achtergelaten. Terwijl wij koffie dronken werd de bus naar een garage gereden en daar gerepareerd. Toen konden we eindelijk door naar de grens. Hier weer eerst in de rij om uit te checken, daarna een flinke wandeling door het niemandsland en weer inchecken bij de Thaise grenswacht. Onderweg nog een prima lunchstop en om 17.00 uur kwamen we in ons hotel aan, in de drukke backpackerswijk bij Khao San road (onze kinderen wel bekend van de reis naar Thailand). Vanavond een afscheidsetentje met de hele groep en morgen gaan we met zijn vijven terug naar Nederland, twee blijven hier achter en gaan nog een paar weken door Thailand reizen.
We stappen om 09.00 uur op het vliegveld naar Amsterdam me

• 01 Februari 2012 - 11:13

FrankenMarja Weijers:

Foto's volgen nog, het lukt nu niet om ze erop te zetten. Frank en Marja

• 01 Februari 2012 - 14:52

Jeroen En Susanne :

Goede reis terug! Fijn als jullie straks weer in Nederland zijn. Ik zal morgen een sjaal voor jullie meenemen...

Liefs, ons

• 01 Februari 2012 - 19:09

Tante Carla:

wij wensen jullie een goede thuiskomst
    ik heb weer zeer genoten van jullie
    reisverhalen en ook zeker van de mooie foto,s
    groetjes
    fam heerkens hulten