Kennismaking met de gouden driehoek - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Kennismaking met de gouden driehoek - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Kennismaking met de gouden driehoek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

12 Januari 2012 | Laos, Luang Prabang

Beste allemaal,

Na een paar dagen internetloos geweest te zijn hebben we nu weer de mogelijkheid om jullie iets te vertellen over onze reis. We hebben al een paar mooie dagen achter de rug.
9 en 10 januari
Om vier uur waren we op Schiphol, ingecheckt bij Finnair en daarna met Susanne en Martijn wat gedronken en even bijgekletst, gezellig!
Onze vlucht vertrok om 19.00 uur naar Helsinki en in het vliegtuig zaten we al naast Jan en Diny uit Made die ook dezelfde reis gaan maken. In Helsinki lag er een dik pak sneeuw en moest eerst het vliegtuig aan de buitenkant schoon gemaakt worden, we vertrokken met een kleine vertraging en hadden inmiddels ook Petra en Henk uit Helmond en Pieter uit Naarden ontmoet dus de club was daarmee compleet. In Bangkok aangekomen door de douane (wachten!) en daarna meteen inchecken voor de vlucht naar Chiang Rai. Dat waren dus 3 vluchten in 24 uur. Samen met onze reisbegeleider Perry koffie gedronken, heel veel geld gepind (in Bath) en daarna Thais gegeten voordat we aan boord gingen. Ons vliegtuig kwam drie kwartier te laat binnen dus vertrokken wij ook drie kwartier later, logisch toch. Het was dus al erg laat toen we in Chiang Rai aankwamen en al over middernacht voordat we in ons hotel in Chaing Kong stonden. Ons hotel ligt aan de Mekong rivier en ziet er leuk uit.
11 januari
Na een super ontbijt met soep, nasi en gewokte gerechten lopen we naar de grens met Laos, onze bagage wordt met de auto gebracht. Na het uitchecken steken we met een boot over naar Laos en moeten daar onze visumaanvraag invullen en wachten op alle stempels. Daarna met een busje naar de slowboot, dit is een oud vrachtschip van zo’n 30 meter lang waar normaal een 40 man op kan, maar nu dus alleen voor onze groep. Ruimte zat dus. Op een rustig tempo varen we de rivier af, onderweg een bergachtig landschap met dorpjes gebouwd tegen de steile heuvels, waterbuffels, vissers, kinderen en zilverzoekers. Deze maken dan een gat in de grond en zeven het zand, hierin zitten schilfertjes zilver. We hebben een dorpje van het bergvolk de H’mong bezocht waar voornamelijk vrouwen en kinderen aanwezig waren. Het lijkt een beetje op Thailand en ook hier verkopen ze armbandjes en shawls. De mannen zijn op het land aan het werk. Daarna verder naar Pakbeng waar we in een eenvoudig hotel overnachten. Laos schijnt van de drie landen die we bezoeken het meest authentiek te zijn. ’s Avonds met de hele groep uit eten in een leuk straatje met vele kleine restaurantjes en barretjes. De keuken in Laos is gevarieerd en lekker: gefrituurde zeewier en bamboesoep, zoetzure vis, kip met cashewnoten, laerp (gehaktschotel) en een curry. We hebben alle gerechten gedeeld en voor vijf euro de man hadden we een heerlijke maaltijd inclusief drankjes. Daarna nog een afzakkertje, te weten yoghurt met verse vruchten, en toen was het alweer tijd om te gaan slapen. Morgen vertrekken we wederom om 8 uur dus om half 7 gaat de wekker.
12 januari
Een eenvoudig ontbijt met dikke witte geroosterde boterhammen met boter, jam of een eitje. Marja maakt kennis met de harde bodem van Laos als ze misstapt op de ongelijke weg, gelukkig valt het mee, alleen een schaafwond en kapotte broek. Daarna weer zo’n 7 uur op de boot. Dit keer met 3 stops: 2 bergstammen en een boedhagrot. Er is veel verschil in welvaart tussen de verschillende stammen, de Lao Lum hebben het niet slecht, mooie huizen, een school,varkens, kippen, eenden en de jeugd draagt normale kleding. De gebouwen op de grond hebben geen vloeren maar alles staat gewoon op de aarde. De huizen staan hoog boven de oevers, het water van de Mekong rivier kan zo’n 7 meter stijgen en dalen. Ook hier staan ze klaar met zelfgemaakt shawls en tasjes.
De Lao Theung is de allerarmste groep en die maakte bij ons de meeste indruk, we hadden veel lol met de kinderen door de meegebrachte bellenblaas en ballonnen. We hebben ook de meegebrachte schriftjes, kleurpotloden en stickers afgegeven bij de schoolmeester. Dan heeft het hele dorp er plezier van. De kinderen lopen hier in kapotte kleding en hebben het duidelijk minder goed. Toch stralen ze een bepaalde tevredenheid uit, ze zijn niet opdringerig en hebben veel lol in de zwarte aarde of tussen de huizen. Bijna hadden we nog een vrouw meegenomen die op het punt stond om te bevallen maar uiteindelijk kon er toch een dokter op tijd naar het dorp komen.
De vrouw van de kapitein heeft een heerlijke lunch klaargemaakt op de boot. Perry, onze reisbegeleider regelt alles heel soepel, we hebben een gezamenlijke pot gemaakt voor eten, fooien enz.
De boedha grot vlakbij Luang Prabang is indrukwekkend, er staan veel boedhabeelden die in tijd van oorlog hier naar toe gebracht zijn en ook nu nog zetten mensen er beelden bij. Je hebt een mooi uitzicht over de Mekongrivier. Om half zes waren we in Luang Prabang en we verblijven nu 3 nachten in het Rama hotel, het ziet er mooi uit, er wordt hier veel donker hout gebruikt net als in het andere hotel. Met de groep over de avondmarkt (herinneringen aan Thailand komen boven) gelopen en aan de rivier gegeten. Het eten was weer erg lekker, daarna een afzakkertje genomen bij een wijnbar. Morgen willen we vroeg opstaan want tussen 06.00 uur en 10.00 uur komen de monniken door de straten om eten op te halen en dat willen we zien. Daarna hebben we de hele dag om de stad te bekijken en de dag daarna gaan we ’s ochtends met de groep fietsen en kunnen de rest van de middag we weer zelf doen wat we leuk vinden.
Zoals jullie zien hebben we het heel erg naar ons zin, wij zijn inderdaad de jongsten van de groep. De rest is gepensioneerd. We hebben veel lol samen en kunnen lekker kletsen. Het weer is redelijk, iets frisser als we dachten en bewolkt. Zeker op de boot was een warme trui met sjaal nodig.
Tot gauw Marja en Frank

• 12 Januari 2012 - 18:28

Peter En Ria:

Gelukkig een bericht! We hadden nog geen uitnodiging gekregen en mensen zoals de van Assens begonnen al te vragen of ik al iets gehoord had? Leuke eeste indruk en ik beh al een favoriete foto gezien!

• 12 Januari 2012 - 19:39

Ans:

goed te lezen dat jullie vliegreizen goed verlopen zijn, en dat jullie al een goed begin gemaakt hebben ga zo door en wij lezen het.
    groetjes vanuit berkel, ans

• 12 Januari 2012 - 21:21

Cock:

Zo te zien is de kop eraf! Mooie sfeer op de foto's. Ik krijg de indruk dat het op de aan de andere kant van de rivier in Thailand lijkt. Bijzondere belevenis hoor!

• 12 Januari 2012 - 21:31

Jeroen En Susanne:

Fijn om van jullie te horen. Vast fijn om nu even niet te hoeven reizen, maar indrukken op te doen. Geniet, dan genieten wij hier met jullie mee!

• 13 Januari 2012 - 16:45

Fam Vd Wouw:

fijn dat alles ok is, geniet ervan

groetjes van ons allen

• 15 Januari 2012 - 17:34

Mama & Papa W:

Lieverds! Beide zeer uitvoerige en tot de verbeelding sprekende verslagen ingezogen en het kan anders of de reis voldoet aan julie verwachtingen.
    In het recente telefoongesprek hebben we al aardig bijgepraat dus is er weinig nieuws te melden .Voor ons is het de tijd uitzitten tot 1 februari
    Ongeveer dezelfde tijd is voor jullie genieten en beleven.we blijven in afwachting liefs en tot wederzien en
    kijkplezier. mama & papa