Back on line - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Back on line - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Back on line

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

12 Augustus 2009 | Zambia, Livingstone

Vanuit Zambia waar we vandaag gearriveerd zijn een eerste update. De afgelopen dagen zijn we telefonisch en via internet niet bereikbaar geweest.
Zaterdag 8 augustus.
Eerst naar Londen gevlogen en daar al kennis gemaakt met het grootste deel van de groep, 9 mannen en 11 vrouwen.Reis was onrustig, Marja is misselijk geweest, iedereen heeft veel geslapen.
Zondag 9 augustus.
Aangekomen in Joburg (Johannesburg) konden we onze rugzakken in de truck leggen bij Minet en Petri. Daarna werden we in 2 busjes geladen voor een rondrit door Sowetho, hier hebben we ook een wandeling tussen de huisjes gemaakt en een lunch gekregen in een Afrikaans restaurant. Ook het museum van 16 juni 1976 bezocht, wel indrukwekkend al lijkt Sowetho wat welvarender als we verwacht hadden. Daarna naar de lodge even buiten Pretoria waar we in twee pesoonshuisjes hebben overnacht. Met zijn allen buiten zitten drinken en kletsen (10 euro voor 5 wijn, twee bier, 3 water en 2 ijsthee) en daarna worstjes en steaks van de barbecue. Er liepen 5 grote honden los dus we hoefden nieet bang te zijn voor onze veiligheid.
Maandag 10 augustus.
Om half zes op, zes uur ontbijt en om 7 uur vertrokken, het landschap is afwisselend dor, dan weer begroeid met lage bomen en dan weer kaal. Soms erg groen door de regeninstallaties. Sinasappelgaarden langs de weg, af en toe kleine dorpjes met hutjes, wijngaarden waarbij de druivenranken afgedekt zijn. Dat lijkt afwisselend maar de weg is erg lang en we moesten een omweg maken met als gevolg dat we 4 uur te laat aankwamen in Khama rhino park. Stikkedonker, de truck reed zich een paar keer vast en daarna alles uitladen en in het donker de tenten opzetten. Een aantal van ons hadden nog nooit gekampeerd! De keukenploeg heeft het eten klaar gemaakt en binnen 3 kwartier zaten we rond het kampvuur. Daarna op tijd naar bed. Je mocht niet 's nachts alleen je tent uit vanwege de neushoorns die rond en in het kamp lopen. (ha ha denk je maar de volgende morgen zat hij zowat bij ons op schoot)
Dinsdag 11 augustus
Gamedrive om 6 uur in het park, we zagen neushoorns met baby, giraffen, zebra's kudu, springbokken, impala's struisvogels enz.
Daarna opwarmen bij het ontbijt en snel in de truck voor weer een lange dag. We vertrekken meestal rond 7 uur en zien onderweg vooral benzinestations om te plassen voordat we aan het eind van de middag op de plaats van bestemming zijn. Onderweg zagen we een olifant langs de kant van de weg ... woooow.
We hebben een hele lange weg gereden, goed hobbelig dus lezen, puzzelen enz. is er niet bij richting de grens met Botswana.
Botswana is een rijker land, veel ronde hutjes met daken van gras/riet, ezelwagentjes maar ook steden met nieuwbouw en grote auto's.
Aangekomen bij Elephant's sand in Nata stonden we aan een hele mooie drinkplaats voor de olifanten. 's Avonds douchen in de open lucht met zout water en deke keer niet zelf koken maar een buffet in het restaurant met grote stukken vlees en veel groenten.
Woensdag 12 augustus.
Weer vroeg op en 90 km lang over een onherbergzame weg gereden, zo hobbelig dat we op een gegeven moment een krat met bestek verloren langs de kant van de weg.
De sfeer in de groep is trouwens opperbest, we hebben veel lol met elkaar.
Onderweg zagen we regelmatig groepen giraffen langs komen en oversteken en op een gegeven moment ook een olifant met jong.
Met de ferry overgestoken van Botswana naar Zambia en heeeel lang moeten wachten voordat ook de truck erdoor was. Daarna waren we snel bij de zambezi rivier waar we 2 nachten blijven. Morgen naar de watervallen en een deel van de groep gaat raften.
We zijn allemaal ingedeeld in groepen om taken uit te voeren: keuken, bagage, truck schoonmaken enz. De komende dag heeft iedereen vrij. We hebben net aan de oever een glaasje zitten drinken, nu nog even douchen en dan lekker uit eten.
Zo gauw we weer in de bewoonde wereld zijn laten we weer wat horen.
We zijn veel onderweg maar al het moois en de dieren die we zien maken het onvergetelijk.
Tot gauw Marja en Frank (en Peter en Ria)

• 12 Augustus 2009 - 16:25

Martijn En Valérie:

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken en zien! We zijn jaloers en natuurlijk benieuwd naar de foto's...

Tot gauw!!
    liefs en xxx

• 12 Augustus 2009 - 17:42

Mieke:

Fijn om weer iets van jullie te horen. Spannende verhalen we zijn benieuwd naar de foto's. Hier gaat alles goed Valerie en Martijn zijn druk bezig met de voorbereidingen voor hun reis morgen. Om half een komt Marloes ze halen en brengt ze naar Schiphol. Sebas en Guido spreken ook nog iets af. Nu veelliefs van ons allen hier en nog een fijne tijd met elkaar.

• 12 Augustus 2009 - 20:43

Fam. Guerand:

beste mensen wat een geweldige ervaring geniet van alle mooie wilde beesten om je heen ben u al benieuwd naar de foto's.
    maak er nog een paar mooie weken van.
    groet jan ineke guerand

• 12 Augustus 2009 - 21:19

Anja En Johan:

Hallo Frank en Marja,
    Wat een avonturen in zo'n korte tijd. Haal de lange reistijden er maar uit, dan blijven de mooiste belevenissen over!! Geniet ervan, want het is toch weer heel wat anders dan Nieuw Zeeland, niet? Wij houden de boel hier wel in de gaten, hoewel Anja onvoorzien dit weekeind voor een maand terug gaat naar Down Under. Tot horens en hartelijke groeten!

• 13 Augustus 2009 - 07:00

Ad:

Mooie reis met veel dieren alleen ik mis nog de koeien
    veel plezier

• 13 Augustus 2009 - 10:14

Mama & Papa W. :

Hallo rimboetrappers
    Als hekkensluitende lezers van jullie verbazingwekkend verslag
    krijgen wij de indruk dat de verscheidenheid aan dieren de boventoon voert van julie positieve ervaringen en dat afzien toch ook z'n leuke kanten heeft;
    Het is ook hartstikke fijn als je leuke reisgenoten hebt om alles mee te delen.
    Vandaag zijn Martijn en Valerie vertrokken voor hun vertier elders.Ook Martijn was enthousiast over BEO. (niet te verwarren met een dier dat jullie daar wellicht kunt ontmoeten.
    Van Susanne en Jeroen kregen we ook uitbundige
    berichten. Je begrijpt dat het ze goed gaat.Wij
    kunnen aardig mee genieten van al jullie
    verhalen Blijven jullie dat ook vooral doen (genieten bedoelen we in de eerste plaats).Liefs en groetjes voor allen.

• 13 Augustus 2009 - 10:51

Susanne Weijers:

Het klinkt allemaal super, een heel andere wereld dan waar wij nu zijn. Voelen jullie je wel een beetje veilig daar? Klinkt spannend met al dat wild om jullie heen, maar waarschijnlijk ook heel indrukwekkend. Fijn dat de groep goed is.

We zijn erg benieuwd naar jullie volgende verhalen en we kijken ernaar uit om jullie over een paar weken weer te zien, te knuffelen en jullie foto's te zien.

Dikke kus en liefs vanuit China

• 13 Augustus 2009 - 19:36

Anneke En Dick:

Geweldig zo'n reis en om al die dieren in het wild te zien in plaats van in een dierentuin. Jullie zullen wel ogen te kort komen om alles in je op te nemen.
    Benieuwd naar de foto's.
    Nog heel veel plezier en we wachten nieuwsgierig op het volgende verhaal.

Groetjes, Anneke en Dick

• 15 Augustus 2009 - 16:45

Peters/Baggerman:

Hallo, wat een leuke mail en wat hebben jullie in die paar dagen al veel beleefd. Begrijpen best dat jullie veel lol hebben.Neem a.u.b. geen wilde dieren mee naar Zoetermeer, ga nog flink genieten en wij hopen op nog meer goede berichten. Groetjes uit Sweet Lake City( klinkt lekker buitenlands). Marja/Jan
    /Nanda en Hans