El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

El Chalten

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

20 Januari 2015 | Argentinië, El Chaltén

Zaterdag 17 januari
Onze eerste dag in Vuurland, gisteren hebben we weinig van Ushuaia gezien, het is een echt havenstadje en het is hier een stuk kouder dan op de vorige plaatsen dus mutsen op en donsjassen aan. Argentinië is duurder dan Chili en voor elke activiteit heb je een busje/taxi of gids nodig maar het is wel een hele belevenis om hier te zijn.
Na het ontbijt gaan we met de hele groep naar het Nationale Park Tierra de Fuego voor een wandeling langs de kust. Eerst gaan we een stempel halen bij het zuidelijkste puntje van het land, deze wordt gegeven in een klein postkantoortje waarbij we een stempel van een pinguïn, een foto van de eigenaar en een stempel met "I love Maxima" in ons paspoort krijgen.
Daarna zo'n 9 km wandelen in ruim drie uur door het omgevallen bos en over de rotsen aan de kust. De uitzichten aan de kust zijn spectaculair, blauwe hemel en blauwgrijze rotsen met kromgewaaide bomen. Grote rotsblokken langs het water en we zien onder andere willde orchideeën en andere mooie bloemen. We lopen door eeuwenoude en metershoge bomen, stijgend en dalend, het is hier prachtig. De bomen in het bos worden hekaas aangetast door mossen en gaan dood, de dode bomen vallen om en blijven dan liggen. Hierdoor krijg je af en toe wilde stukken woud, een soort Harry Potter effect. We wandelen zo'n 9 km in iets meer dan 3 uur. Als we vlak bij de ophaalplek zijn komen we nog een rode specht tegen, een prachtig beestje dat druk doorgaat met zijn werk ondanks dat wij er allemaal omheen staan te fotograferen. We zorgen dat we ruim voor tijd bij de ophaalplek buiten (in de kou) staan maar als het busje komt dringt een Argentijn snel voor, houdt ons met zijn arm tegen en stapt met tien van zijn medepassagiers in. Wij vinden dat niet eerlijk, de chauffeur zegt tegen ons dat over vijf minuten een ander busje komt maar wil niet aan ons verzoek voldoen om te wachten tot deze er is zodat we zeker weten dat iedereen mee kan en we geen twee uur hoeven te wachten. Een van onze medereizegers gaat vervolgens op de treeplank zitten en weigert op te staan totdat het andere busje zal arriveren. De Argentijnse groep besluit de bus te verlaten en ons te laten vertrekken. Inderdaad komt er niet veel later een ander busje ons tegemoet dus ook zij hoefden niet lang te wachten.
Terug in het hotel wat uitgerust en 's avonds uit eten bij restaurant Kuar met uitzicht op de baai met lekker eten en leuke bediening. En volgens Frank de lekkerste biefstuk tot nu toe.

Zondag 18 januari
Opnieuw een wandeling maar nu naar de ander kant van de kust, het is hier ruiger en ook de wind waait stevig, we klimmen hoog op de rotsen en langs smalle paadjes begroeid met besjes.We lopen door tot een estanzia, dat is een schapenfarm, deze ligt aan de kust en is zo te zien alleen per boot te bereiken. Nog een klein stukje verder en dan weer terug naar de vuurtoren waar we opgehaald worden. Af en toe worden we bijna omgeblazen door de harde wind. We picknicken nog even bij de ophaalplek en dan op naar Ushuaia. Hier gaan we eerst een Fin del Mundo stempel halen in ons paspoort en daarna zijn we naar het gevangenismuseum geweest. Best leuk om te zien, er is ook een maritiem gedeelte met replica's van boten zoals de Beagle van Darwin en Fitzroy. Daarna op naar de haven, we hadden in Nederland al de boottocht in het Beaglekanaal gereserveerd maar helaas de wind is te sterk en de haven is dicht. Om half zeven is er een herkansing dus wij op naar het museum Fin del Mundo en het oude goeverneurshuis. Nog even een cappuccino met lemonpie en chocoladetaart (de lekkerste ooit gegeten) en weer terug naar de haven die helaas nog steeds dicht bleef. Ons verdriet weggedronken met een biertje van de tap. 's Avonds zouden we verse king crab gaan eten met tangetjes en hamertjes om het beestje open te krijgen maar dit was helaas zo'n dag waarop niets mocht want omdat de schepen niet uitgevaren waren hadden ze geen verse crab in huis. Jammer maar de tonijn en merluza waren ook eeg lekker. Al met al waren we een behoorlijke dag op stap geweest dus aan het einde van de avond met taxi's terug naar het hotel. Ben trouwens ook mijn horloge verloren bij het einde van de wandeling of in de gevangenis. Zoveelste pech voor vandaag.

Maandag 19 januari
Na het ontbijt op naar het vliegveld voor een korte vlucht naar El Calafate.
Vervolgens met de bus naar El Chalten, een klein plaatsje van waaruit veel wandelingen gemaakt kunnen worden.
Het is een rit van drie en een half uur maar de natuur is overweldigend mooi. We zien de blauwe riviertjes met gletsjerwater en de berg Fitzroy torent steeds boven alles uit.
We maken een tussenstop bij het café waar Butch Cassidy en Sundance Kid zich schuil gehouden hebben en komen rond half zes op de plaats van bestemming aan.
Een rondje door het dorpje en daarna biefstuk eten. Morgen een lange wandeling.
De foto's bij dit verslag komen over een paar dagen als we in een volgend stadje zijn, internet is hier erg slecht

Groetjes Marja en Frank

• 20 Januari 2015 - 14:17

Fred Fokken:

Wat een reis! Prachtige omgeving. Gewoon genieten dus!
    Ik volg jullie op de voet. Erg leuk die reisverslagen.

Kan niet wachten op het volgende reisverslag.

• 20 Januari 2015 - 14:23

Jeroen, Susanne, Lynn & Owen:

Zijn benieuwd naar de verschillen tussen Argentinië en Chili. Weer nieuwe indrukken, en jullie zijn nog niet eens op de helft... Veel plezier en geniet van alle biefstukken, hopelijk worden ze alleen maar beter. Liefs

• 20 Januari 2015 - 16:28

Han En Wil:

Soms zit het mee op reis soms wat tegen, maar vergeet niet te genieten van alle indrukken

• 22 Januari 2015 - 15:04

Frans:

Goed dat je niet je nieuw klokje mee hebt genomen

• 22 Januari 2015 - 15:06

Frans:

Je Foto van een prachtig bergmeer gezien Whow wat mooi daar

• 23 Januari 2015 - 23:14

Edwin:

Hoi Marja en Frank, wat een verhalen. Ik ben weer bijgelegen. Het klinkt al als een hele bijzondere vakantie. Jullie zien er ook echt uit als ware globe trotters. Geniet er van. Ben zeer benieuwd naar de rest van jullie verslagen. Groet uit het koude Nederland.