Nationale parken - Reisverslag uit Exmouth, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Nationale parken - Reisverslag uit Exmouth, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Nationale parken

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

08 Maart 2017 | Australië, Exmouth

Hoi allemaal,

Hier weer eens een berichtje van down under. We zitten af en toe ver van de bewoonde wereld en internet dus laten we wat horen als het kan.
3 maart zijn we van Margaret River naar Karri Valley bij Pemberton gereden. Dwars door een aantal nationale parken heen. De wegen zijn goed te doen, een strook asfalt met aan weerszijden rode aarde en daarnaast weer eindeloze rijen met bomen. In Nannup koffie gedronken (alle plaatsjes hier eindigen op up) tussen de locals. We rijden over slingerende wegen met veel stijgingen en dalingen. Ook de enorme vrachtauto's denderen hier met een grote vaart doorheen. Op een gegeven moment roken we een soort brandlucht in de auto, alle meters gecontroleerd, vaart geminderd maar niets te ontdekken. Totdat de vrachtauto voor ons op het rechte stuk ineens 30 km per uur ging rijden, waren het dus zijn remschijven die we geroken hadden. Het landschap is afwisselend, van grote kale vlaktes naar groene weides met kuddes koeien of schapen naar akkerbouw.
We komen aan bij Karri Valley Resort midden in de wildernis, een kamer met terras aan het grote meer, geen internet en geen mobiel telefoonbereik dus back to basic. Als je op het terras zit komen grote parkieten brutaal kijken of er iets te eten is voor ze.

4 maart
Vandaag twee wandelingen gemaakt door het Beedelup National Park, door een bos vol met indrukwekkende Karri bomen. Er schijnen slangen gesignaleerd te zijn maar die zijn wij niet tegenkomen. Wel Kangaroos liggend op het pad, als je dichterbij komt gaan ze snel staan en kijken ze argwanend jouw kant op. En als je nog dichterbij bent verdwijnen ze met een sprongetje in het bos. We lopen een stuk over een breed zandpad met rechts een stuk waar kortgeleden een bosbrand is geweest, links is niet aangetast maar rechts bestaat uit zwartgeblakerde bomen en het lijkt alsof je de houtskoollucht nog ruikt. Indrukwekkend, we zijn er even stil van, bosbranden is een groot probleem hier door de droogte. We maken vandaag ook voor het eerst kennis met de zwermen vliegen, march flies (steekvliegen) bijen etcetera die graag om je heen zoemen en op je komen zitten, ze prikken door de insectenspray heen. Alles bij elkaar zo'n 15 km gelopen over kleine en grote paadjes, langs de waterval en rond het meer.

5 maart
Het is vandaag zondag en het is een lang weekend met veel activiteiten hier. Als we het park verlaten belanden we in de Pemberton Cycle Classic, een wielerkoers waarbij we zo' n 15 km rustig achter en tussen de renners doorrijden.
We doen de Great Forest Tree Drive in Shannon National Park, een wandeling door het bos zeg maar, alleen dan met de auto. 22 km stapvoets over een gravelweg met Kangaroos en mooie bomen.
Daarna in een ruk door naar Walpole, een klein stadje vlakbij de Noranlup inlet. Onze kamer is nog niet klaar dus gaan we naar Coalmine Beach en vandaaruit rijden we The Knoll, een klein schiereilandje. Ook hier is het feest omdat de Walpole in the trees regatta gehouden wordt. Een mooi gezicht al die bootjes op het water.
We sluiten af met een wandeling op 40 m hoogte, de Tree Top Walk , door de Valley of the Giants. Hier lopen we door de red tingle bomen, machtig mooi. Maar als je dan op grote hoogte, een beetje beverig door de schommelende loopbrug en hoogtevrees je camera uit je tas haalt....laat ik mijn zonnekap van mijn fototoestel glijden. 40 m lager in het bos ligt hij nu helaas. Dat wordt opletten met fotograferen in deze zonnige omgeving

• 08 Maart 2017 - 13:22

Edwin:

Hebben ze daar geen huismoddeltjes tegen de insecten? Veel plezier nog

• 08 Maart 2017 - 21:21

Han En Wil:

Actief bezig in een mooi landschap, geniet ervan

• 09 Maart 2017 - 20:57

Peter En Ria:

Al een aardige indruk van jullie vakantie ! Veel plezier verder!