Dragonfly Dreaming Topend tour in wetseason - Reisverslag uit Darwin, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Dragonfly Dreaming Topend tour in wetseason - Reisverslag uit Darwin, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Dragonfly Dreaming Topend tour in wetseason

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

09 April 2017 | Australië, Darwin

Hallo allemaal,

Dit is al weer het laatste verslag uit Australië, wat gaat de tijd toch snel en wat hebben we veel gedaan op een voor ons relaxt tempo.

5 april
Aankomst in Darwin, heet en vochtig, het zweet loopt meteen in straaltjes van je lijf. Als we ingecheckt zijn gaan we op pad voor een wandeling langs de Esplanade, voor de kust staan bomen in zee, een grappig gezicht. Bij de Waterfront, wat een stuk lager ligt dan de weg (we gaan 5 etages naar beneden) hebben ze een nieuw stuk aangelegd met winkeltjes, restaurants, een wandelpier
en een stuk zee is afgeschermd als natuurlijk zwembad met strand. Het is een gezellig sfeertje hier en we zoeken alvast een restaurant uit voor vanavond. Daarna boodschappen doen, we moeten morgenochtend ieder 3 liter water bij ons hebben voor de eerste dag van de tour.

6 april
Om 6.20 uur staan we klaar om opgehaald te worden. Leigh is onze gids voor 3 dagen en onze groep bestaat uit 11 mensen in een 17 persoonsbus, heerlijk die extra ruimte. We zijn met 4 Australiërs, 2 Duitsers, 1 Russische, 1 Zwitserse, 1 Ier en 2 Hollanders. Vanaf het begin is het gezellig onderling en dat is een heel verschil met de vorige groep. Leigh weet erg veel van de omgeving, de geschiedenis, cultuur en natuur en kan prachtig vertellen. Tijdens het rijden kletst hij door de microfoon en de tijd vliegt voorbij. We beginnen onze tocht in Fogg Dam, we zijn in de wetlands en hier heb je een droog seizoen en een nat seizoen. Tijdens het natte seizoen regent het zoveel dat er 6 meter regen kan vallen. Het natte seizoen is zo'n beetje voorbij maar er zijn nog veel wegen onbegaanbaar omdat ze onder water staan. Fogg dam is een van de mooiste stukjes wetland die we gezien hebben. We mogen van de gids niet te dicht bij de rand van net water komen, zo'n 3 meter afstand omdat krokodillen vanuit het water omhoog kunnen komen met een snelheid van 50 km per uur. We zijn eerst nog een beetje lacherig maar als we later vlak bij de bus onze eerste zoutwaterkrokodil zien begrijpen we wat hij bedoelt. We zien massa's vogels rondom het water. We gaan vandaag het Kakadu National Park in met een aantal mooie stops. We komen bij Bowali visitor center met lunchen daar na iets over de natuur te hebben geleerd met zelfgemaakte wraps. Na de lunch zien we ook nog een deel van een documentaire over Kakadu met prachtige beelden van de plekken waar wij niet naar toe kunnen.
Na de lunch gaan we eerst klimmen bij Nawurlandja, een massief rotsencomlex met mooi uitzicht. De wandelingen zijn niet zwaar door de lengte of mogelijkheid maar wel door de warmte en vochtigheid.
Daarna krijgen we de rotstekeningen te zien bij Nourlangie. Vroeger werden de verhalen opgeschreven door middel van tekeningen op de rotswanden. Leigh weet er een mooie geschiedenisles van te maken en we krijgen een klein beetje meer inzicht in de Aboriginal cultuur. Vervolgens maken we een stop om gezamenlijk bier in te slaan voor 's avonds. Een biertje kost hier al gauw 6 tot 8 euro dus kopen we een grote doos voor vanavond en delen de kosten. Hier hebben ze ook krokodillen liggen, een hele grote ligt te slapen in zijn kooi maar een kleintje wandelt parmantig rond.
Onze campsite ligt bij Cooinda, hier staan de tenten weer netjes in een halve cirkel rondom de keuken. Het blijft warm en vochtig en als we na het eten naar onze tent lopen regent het zo hard dat we doorweekt zijn. En alles blijft hier vochtig dus drogen doen die kleren niet.

7 april
We stappen vroeg ons bed uit om vervolgens aan boord te gaan voor de Yellow Water Cruise, gedurende 2 uur varen we door het waterlandschap en krijgen we uitleg over de verschillen in droog- en natte seizoen. We zien vooral veel vogels en prachtige stukken natte grond. Het gras drijft op het water en kan daardoor in hoogte stijgen of zakken. De bomen staan met hun wortels en soms tot bovenaan in het water, niet te geloven dat dit over een aantal weken droog staat en het gras dor en rood kleurt.
We zien 2 krokodillen op hun gemakje aan de kant liggen maar omdat het water zo hoog staat zijn ze moeilijk te vinden.
Na de cruise krijgen we een 2de ontbijt (dat bestaat altijd uit geroosterd brood, jam, rozijnenbrood of muesli hier) en stappen we weer in de truck om naar het culturele centrum Warradjan te gaan. Veel informatie over de seizoenen en het leven in het park.
In Moline zien we rook tussen de bomen opstijgen, lichte paniek maar de rangers branden het gras weg. Onder andere om te voorkomen dat er in het droge seizoen grote bosbranden ontstaan wordt het gras beetje bij beetje aangestoken. Meestal stopt het vanzelf en de bomen kunnen er prima tegen, sommige hebben de brand zelfs nodig om te overleven. Bij de waterval krijgen we de gelegenheid om te zwemmen. Omdat er zoveel water naar beneden komt is er haast niet tegen de stroom in te zwemmen maar een aantal lukt het waaronder natuurlijk Frank. We zijn allemaal opgefrist van deze duik en stappen afgekoeld de bus in naar onze lunchplek bij Mary River Road House waar Leigh hamburgers op de barbecue klaarmaakt. Hier ontmoeten we Jeffrey Lee, een van de bekende aboriginals die ervoor gezorgd heeft dat Kakadu een nationaal park is geworden en dat de uranium mijnen gesloten werden.
In Pine Creek stoppen we voor zelfgemaakt ijs en zien we een slangenverzameling met een slangenliefhebber die maar wat graag vertelt.
We eindigen de dag bij Mt Bundy, een veebedrijf met een flinke omvang in grond. Hier zien we talloze wallaby's (net een kleine kangaroe om te zien) waterbuffels, paarden en nog veel meer. Er loopt vanalles los op het erf en als we in het donker naar onze keuken lopen wordt Frank door een zwart paard ingehaald die rustig zijn ronde doet. Bij de douches zitten grote bruine kikkers die ook nog gif kunnen spuiten als ze in het nauw komen. Het krioelt ervan, gelukkig gaan ze snel opzij als je rustig aan komt lopen met je zaklantaarn. Het is natuurlijk weer heet en vochtig vandaag en ondanks de fan in de tent koelt het niet echt af, de zijwanden zijn van gaas om zoveel mogelijk lucht door te laten. We doen alles goed dicht maar worden de volgende morgen weer wakker vol rode bulten daar waar we geprikt zijn, door kleding en insectenspray heen. We gaan een biertje drinken in het schuurtje dat als bar ingericht is en ondertussen zorgt Leigh voor de barbecue.

8 april
Vroeg opstaan en om half zeven zitten we buiten om naar de zonsopgang te kijken, af en toe piept er een wallaby boven het gras uit om snel weer verder te huppen. Bij de benzinestop zien we een opgezette waterbuffel "Charley" die een rol gespeeld heeft in de film Crocodile Dundee. Vandaag komen we in Lichtfield National Park waar we een aantal watervallen bezoeken om te gaan zwemmen. Maar eerst moeten we nog 6 toeristen oppikken die deze dag met ons meegaan, volle bak dus.
We rijden langs de termietenheuvels en stoppen om er een paar van dichtbij te kijken. Ongelofelijk hoe deze beestjes van binnenuit kunnen bouwen aan deze torens, omdat er ook ondergronds een gangenstelsel is zorgen ze er ook nog voor dat het water makkelijker in de grond opgenomen wordt in het natte seizoen.
De eerste waterval is bij Florence Falls, heerlijk, lekker rustig en prima te zwemmen. Na de lunch met hamburgers (alweer) gaan we naar de Wangi Falls, deze komt van hoog uit de berg maar we mogen hier niet zwemmen omdat er krokodillen zouden kunnen zitten. Bij de 3de waterval Buley Rockhole is het een drukte van belang, het is zaterdag en vakantie dus volop drukte. Iedereen zoekt een plekje in het water. Zoals gewoonlijk vindt je overal toiletten en kleedkamers langs het water dus kleden we ons om en laten de natte spullen zoveel mogelijk drogen in de hete zon.
Nog een tussenstop voor een verfrissing en we rijden alweer op Darwin aan waar we om half 7 aankomen. Eerst douchen, eten en dan wassen want die kleren wil je zo niet in je reistasje hebben. Om kwart voor twaalf gaan we slapen en om kwart over drie er weer uit. Om 6 uur vertrekt ons vliegtuig naar Singapore

We hebben weer drie fantastische dagen gehad, ondanks de warmte, de vochtigheid, de insecten en de eenvoudige tenten. Maar ja als je in een hotel blijft zitten kom je nooit op deze afgelegen plekken. Deze drie dagen waren heel afwisselend met voldoende stops, onderweg kregen we ook vaak wat fruit in de bus: ananas, meloen, partjes sinaasappels of appels.
We waren weer de oudste van de groep maar konden prima meekomen en we voelen ons eerder uitgerust dan uitgeput.

Australië is heel afwisselend geweest, we hebben 7 verschillende delen gezien, de mensen zijn hartelijk, hebben humor (soms een beetje bot) en zijn over het algemeen erg tevreden. Het is een erg duur land maar de lonen zijn kennelijk dusdanig hoog dat mensen ook uit willen geven aan eten, drinken, reizen, grote auto's en boten enz.
Nu nog even bijkomen in Singapore en dan weer naar huis, ook daar hebben we weer zin in.

Groetjes

• 09 April 2017 - 10:39

Han En Wil:

Mooie foto's, geniet van de laatste dagen in Singapore

• 09 April 2017 - 13:37

Jan E Ans:

mooie tocht door de natuur geniet van je petekind in singapore

• 24 April 2017 - 13:53

Joyce:

Leuk verslag! Het komt allemaal erg bekend voor!!