Coral Bay Ningaloo Reef - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Coral Bay Ningaloo Reef - Reisverslag uit Coral Bay, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Coral Bay Ningaloo Reef

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

13 Maart 2017 | Australië, Coral Bay

Hoi allemaal,
Ik begrijp dat het weer in Nederland ook beter aan het worden is. Hier is het heerlijk, temperatuur is iets gezakt naar 35 graden en dat is beter uit te houden.

9 maart
Donderdag zijn we vertrokken richting Coral Bay, een lange saaie weg door redelijk vlak landschap, 160 km lang. Voornamelijk grasland, af en toe verbrande stukken ertussen, met hier en daar een schaap of koe. Kangaroes zien we alleen als ze dood langs de weg liggen. De wegen hier gaan omhoog en omlaag, laag gaan ze door een floodway, een rivierbedding die nu droog staat maar waar in de regentijd een behoorlijke hoeveelheid water doorstroomt. Bij de floodways staan peilstokken om aan te geven hoe diep het water is en die meters geven tot plus 2 meter aan.
Richting Coral Bay zien we hele velden vol met termietenheuvels staan, ongelofelijk veel, ook in de verbrande stukken blijven deze rode bergjes overeind staan.
Coral Bay is eenvoudiger dan Exmouth maar ligt als een kleine oase aan zee. Het is er prachtig, ons onderkomen is zeer ruim maar hier en daar wat gammel. Omdat het off season is zijn ze de kamers aan het opknappen en die van ons moet nog gebeuren. Maar voor deze dagen voldoet het nog prima. Er zijn hier 4 restaurantjes, 2 campings, een paar winkeltjes en touroperators die dagtochten op zee verzorgen. 's Avonds is er live muziek op ons resort, van heinde en verre komen mensen onze kant op. Het wordt gezellig druk, potten bier en flessen wijn, geroezemoes en op de achtergrond een redelijk zingende zangeres. We voelen ons in een decor van Flying doctors.

10 maart
Al vroeg op voor onze dagtocht op zee, wetsuits en flippers passen en instructies krijgen. We gaan twee keer snorkelen en een keer met Mantarays zwemmen. Een groep van 12 snorkelaars en 5 duikers. Op de boot krijgen we verdere uitleg en als we in een mooi koraalgebied zijn gaan we onde begeleiding snorkelen, onze gids Amy zwemt voor ons uit langs de mooiste stukken koraal en ontelbare grote en kleine vissen. Het is zonnig dus prachtig om te zien. In dit gebied groeit harde koraal en die is wat minder kleurrijk dan de zachte koraal van het Great Barrier Reef maar wat is dit mooi! We zien ook nog een schildpad en reefhaai zwemmen. Daarna kunnen we nog op eigen houtje rondom de boot snorkelen totdat de duikers terug zijn.
Daarna wachten we op een seintje van het vliegtuig om te varen naar een plek waar Mantaroggen zijn. Amy gaat als eerste het water in om te kijken of de Mantarog ons gezelschap verdraaagt. We worden we in groepjes verdeeld, groep 1 glijdt op commando snel en zacht het water in en vormt op aanwijzingen van Amy een halve cirkel rondom de rog die heen en weer aan het zwemmen is om voedsel te vergaren. Daarna hergroeperen om opgepikt worden door de boot terwijl groep 2 het water in glijdt enz. In totaal krijgt iedereen 3 keer de mogelijkheid om de rog te zien zwemmen. Mijn 1e poging mislukt door de hoge golven, ik kom er niet doorheen. De 2e poging hou ik de boei van een van de gidsen vast en hij loodst mij in de goeie richting. Wooooow, dit is niet te beschrijven zo mooi, de rog zwemt op een paar meter onder ons rustig heen en weer en draait als een ruimteschip om weer terug te zwemmen. De Roggen kunnen 1,5 tot 4,5 meter spanwijdte hebben en deze is zo'n 3,5 meter. Hij beweegt zijn armen op en neer om voedsel naar binnen te werken en beweegt heel elegant. Foto's zouden dit beeld nooit zo mooi vast kunnen leggen, we doen het met onze herinnering. Frank heeft wel wat filmpjes gemaakt die een mooi beeld geven maar voor de rog is het toch iets te ver weg.
Daarna lunch op de boot en nog een mooie snorkeltocht waarbij we in een greppel tussen 2 riffen doorzwemmen. We krijgen ruim de tijd om alles te zien en Amy weet verschillende koraalplekken aan te wijzen. We komen ook voorbij een cleaningstation, een plek waar grote vissen zich door hele kleine vissen laten schoonmaken van ongedierte en wier.
Het was voor ons de 2e keer snorkelen na Thailand in 2010 en een onvergetelijke ervaring, vooral door de gidsen die ons meenamen langs hele mooie koralen. Zelf weet je niet waar je naar toe moet snorkelen.

11 maart
Vandaag uitrusten en onze ervaringen van gisteren verwerkt. Met een paar passen zit je hier op het strand, je kunt vanaf je terras de zee al zien. Er is ook een klein zwembadje om af te koelen al moet je wel opletten met de felle zon en wind.
In het zwembad hier heb je in ieder geval je zonnebril en een hoed op en vaak ook nog een T-shirt tegen het verbranden. Wij hebben uiteraard allebei een grote hoed aangeschaft zodat we niet meer opvallen! 's Avonds uit eten bij het restaurant hiernaast op 5 minuten loopafstand, heerlijke visgerechten maar geen vergunning om alcohol te schenken dus mag je je eigen drank meebrengen, is hier wel vaker gebruikelijk hebben we gemerkt.

12 maart
We hebben gehoord dat je hier vanaf het strand zo de zee in kunt lopen om te snorkelen boven het rif. Wij hebben natuurlijk geen spullen bij ons, dus gaan we naar onze touroperator om spullen te huren. Omdat we bij hen de snorkeltocht gedaan hebben krijgen we snorkels en flippers gratis mee, dat is nog eens service. Plus de tip waar we het beste in het water kunnen gaan, iets verder weg bij ons strandje vandaan. We lopen eerst een flink stuk langs de kust en snorkelen daarna op ons gemak terug naar ons strandje. Ook dit rif is prachtig om te zien en we worden omringd door grote en kleine vissen, doorzichtig of in prachtige kleuren en zien ook nog een kleine rog zwemmen. We zien veel koraal in de vorm van een krop sla of met kleine blauwe stokjes. We nemen uitgebreid de tijd, kijken regelmatig even op of we de kust nog volgen en komen moe maar voldaan weer aan. Het is hier nu erg rustig dus we liggen bijna alleen in het water. Temperatuur van het water is ook heerlijk, zo'n 24 graden. We hebben wel shirts aangetrokken over onze zwemkleding om maar niet te verbranden.
Hiermee is onze 2e stap in Australië, de,kust, tot een einde gekomen. Morgen vliegen we naar Perth en de dag erna naar Alice Springs voor een kampeertocht bij Uluru.

Hieronder een link voor een filmpje van het snorkelen

• 13 Maart 2017 - 11:15

Jeroen & Susanne, Lynn, Owen & Kyan:

Wow! Wat een avonturen! Klinkt super mooi die snorkeltochten langs het rif! Op naar het volgende avontuur! Liefs

• 13 Maart 2017 - 12:28

Marij Ad :

Prachtige foto's en super mooi om daar te snorkelen ,geniet nog van alles Gr uit het zonnige nederland

• 13 Maart 2017 - 13:53

Jan En Ans:

ziet er goed uit, ga door met genieten

• 13 Maart 2017 - 18:46

Edwin:

Vaak zijn de strandjes waar je alleen snorkelt nog het mooist. Geniet er van.

• 13 Maart 2017 - 19:19

Han En Wil:

Dat ziet er allemaal fantastisch uit

• 16 Maart 2017 - 11:28

An En Dick:

Ziet er geweldig mooi uit!!

• 17 Maart 2017 - 09:41

Anton En Cynthia:

mooie foto's en verslag, geniet van de rest van de vakantie en tot over 3 weken in Singapore!