Nationale Parken deel 2 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Nationale Parken deel 2 - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Nationale Parken deel 2

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

05 Oktober 2017 | Verenigde Staten, San Francisco

Hoi allemaal,

Vandaag het laatste verslag in Amerika.

30 september
Van Las Vegas naar Death Valley, de heetste plek op aarde. Gelukkig hebben wij maar zo'n 37 graden vandaag dus het is nog om te doen. Maar je kunt hier geen lange wandelingen maken, het is uit de auto naar een uitkijkpunt en zo snel mogelijk weer terug. We gaan naar Zabriskie Point, met zijn prachtige lichte rotsformaties en en wijds uitzicht.
Daarna naar de Devils Golf Course, via een gravelpad kom je bij velden vol zoutkristallen die door de wind en regen gevormd zijn. Via de Artist drive komen we langs rotsen in allerlei kleuren van de regenboog.
Bij het Badwater Basin zien we het laagste punt van Noord Amerika, 85,5 meter onder zeeniveau, en lopen we via een 'ijsbaan' van zout naar het opgedroogde meer vol zoutkristallen. We zien ook nog de Harmony Borax Works waar in vroegere tijden borax verwerkt werd en naar de steden vervoerd met muilezels die de karren trokken. Ook nog de Zandduinen bewonderd vanaf een afstandje.
Omdat we aan het begin van de dag een afslag hebben gemist en je hier wel erg ver moet omrijden houden we Dante's View voor gezien, we hebben een goede indruk van Death Valley gekregen.
Ons Rustic Oasis Motel blijkt zo rustiek dat het van ouderdom uit elkaar dreigt te vallen. Wel weer een belevenis en het plaatselijke café verzorgt een stevige maaltijd.

1 oktober
Van Death Valley naar Sequoia National Park, het is toch weer een aardig ritje maar we komen voor de lunch aan. Er is hier meer begroeiing langs de weg, dus meer bevolking en restaurantjes, benzinestations en winkels. In het Sequoia park klimmen we met de auto via een steile weg (Generals Highway) omhoog naar het Giants Forest met de grote Sequoia bomen. Natuurlijk gaan we ook naar de General Sherman Tree, de grootste boom die hier staat. Het is een mooie slingerende weg met veel haarspeldbochten We zien steeds de Moro Rock en natuurlijk willen we die ook beklimmen. Met 350 treden staan we boven op de rots van 2050 m hoog. Als geintje willen we natuurlijk ook met de auto door de omgevallen Sequoia boom rijden, hierin hebben ze een tunnel uitgehakt.

2 oktober
Van Sequoia naar Yosemite NP, een lange weg met veel agrarische bestemming. We rijden door golvende heuvels/bergen met gele velden, af en toe een groene boom waar koeien onder liggen. We hebben een leuk hostel met een blokhut onder de bomen. We hebben nog een paar uur de tijd dus gaan alvast het park verkennen met de auto. Yosemite is veel bomen, bergriviertjes, rotsen, watervallen en heel veel groen. Omdat wij er in het najaar zijn staat er niet zoveel water in de riviertjes en ook de watervallen zijn minder spectaculair. Er wordt druk gekampeerd en veel mensen lopen meerdaagse tochten in het park.

3 oktober
Op naar Yosemite, we rijden langs El Capitain, een 2307 m hoge granieten rots die overal boven uitsteekt en de 3 brothers, drie enorme toppen naast elkaar. Verderop staan nog meer grote granietrotsen tussen de bomen te schitteren. Het weer is wat bewolkt maar dat is voor het wandelen niet zo erg. We maken een 12 km lange wandeling, beginnen op 1230 m hoogte en stijgen dan naar 1538 m voor de Vernall Falls, een mooie waterval die een lange weg naar beneden maakt. Veel mensen haken hier af maar wij stijgen door naar 1801 m voor de Nevada Falls. Het is flink klauteren over de rotsen omhoog maar het uitzicht is het meer dan waard. Via de John Muir trail lopen we zigzaggend weer naar beneden over de rotsige bodem. We hebben er zo'n 4 1/2 uur over gedaan. Moe maar voldaan besluiten we ook nog naar het Mirror meer te lopen, hier zie je de rotsen in het (kleine beetje) water weerspiegelen. Op het pad door het bos komen we plotseling nog een Moutain Lion (Poema) tegen. In het hele park zitten een soort kleine eekhoorntjes die maar wat graag komen snuffelen of je iets te eten bij je hebt. Beren zijn we niet tegengekomen gelukkig. Met de shuttle bus weer terug naar de auto en dan zit ook deze dag er al weer op.

4 oktober
Via Mariposa, een leuk klein stadje met authentieke details, rijden we in 3 1/2 uur terug naar San Francisco. Onze koffers zijn weer ingepakt. Straks nog even de stad in voor een afsluitend etentje en morgen vliegen we alweer terug.
We hebben drie mooie afwisselende weken gehad. Drie grote steden, vijf nationale parken en een stuk van de kust bezocht.
Maar vooral ook de kinderen gezien en een stukje van hun leven meebeleefd.
Tevreden gaan we weer weg en hebben we ook weer zin om in Nederland te zijn. We zien jullie gauw.
Liefs
Marja en Frank

• 05 Oktober 2017 - 16:53

Han En Wil:

Mooie reisverslagen, goede terugvlucht en tot ziens in Nederland