Sydney, stad of dorp - Reisverslag uit Sydney, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Sydney, stad of dorp - Reisverslag uit Sydney, Australië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Sydney, stad of dorp

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

22 Maart 2017 | Australië, Sydney

Hoi allemaal,
Op onze eerste avond in Sydney hebben we door Dixonstraat in Chinatown gelopen en vol verbazing gekeken naar alle mensen die hier op zaterdagavond te zien zijn. Gezinnen, stelletjes, vriendinnen enz. Je ziet hier een chiquer publiek en alle restaurantjes proberen je naar binnen te praten. Op sommige plaatsen staan files voor kraampjes en gewilde restaurants.

19 maart
Ons hotel ligt aan de rand van Chinatown en Darling Harbour en vandaag wandelen we naar The Rocks via Sussexstreet. Dit is de oudste wijk van Sydney, we zien Cadmans Cottage waar de 1e gouverneur (voorheen een ter dood veroordeelde gevangene uit Engeland) gewoond heeft. Bij het Museum van de Moderne Kunsten drinken we op het terras cappuccino met uitzicht op de haven waar net een groot cruiseschip klaar ligt om uit te varen. Een en al bedrijvigheid van kleine bootjes en flanerende mensen.
Op ons gemak rondgewandeld door de wijk, langs de Campebells Storehouses en daarna over the Harbour Bridge naar de overkant van het water gewandeld. Je hebt hier vandaan een prachtig uitzicht op de haven en het Opera House. Je kunt er ook voor kiezen om de Harbour Bridge te beklimmen maar behalve dat het erg bewolkt is en hard waait, kost dit ook 225 euro per persoon! Wij houden het dus bij gewoon wandelen en het is toch al hoog genoeg. Eenmaal aan de overkant nemen we de Ferry terug waarbij we vlak langs het Opera House varen. Bij Circular Quay wandelen we rond de haventjes en dan via Pittstreet terug naar het hotel. We komen onnoemelijk veel winkeltjes en winkelgalerijen tegen en grote warenhuizen. Het is overal gezellig druk op deze zondagmiddag.
Vanavond laten we ons verleiden tot eten in Chinatown, lekker maar niet helemaal wat we zoeken.

20 maart
Vandaag via Castlereaghstreet met zijn grote modewinkel als Dior, Cartier en Prada naar het Opera House wandelen, ongeveer een uurtje vanaf het hotel. Hier hebben we om half elf een rondleiding geboekt door de diverse zalen (Concert Hall, Ballet/Operazaal en de Utzon kamer). Het gebouw van de Deense ontwerper Utzon is heel bijzonder opgebouwd met veel beton, glas en hout. Hij heeft het zelf nooit afgezien omdat tijdens de bouw, door de komst van een nieuwe regering, hem het werk onmogelijk werd gemaakt. Hij is toen met zijn tekeningen terug naar Denemarken gegaan. Op zijn tachtigste is hem gevraagd om samen met zijn zoon een blauwdruk te maken voor toekomstige verbouwingen om zo dezelfde sfeer te kunnen behouden en dat heeft hij gedaan. Zijn zoon is na de dood van zijn vader adviserend architect gebleven voor het Operahouse.
Via de Botanische Tuinen die er prachtig bijliggen en waar je omver gelopen wordt door de joggers die er in hun lunchpauze een rondje lopen naar het park the Domain en St. Mary's kathedraal en zo overgestoken naar Hyde Park. Hyde Park is niet zo groot meer maar er staat een mooi ANZAC oorlogsmonument, veel gras en af en toe een bankje. De Sydney Tower slaan we over, het is te bewolkt om bovenop de toren te gaan staan. Bij Martin's Place, is het een drukte van belang met kantoorpersoneel. 's Morgens kom je overal in de straten dames en heren in pak tegen met een koffie to go en alle ontbijttentjes zitten vol. We eten in Darling Harbour met uitzicht op het water.

21 maart
Vandaag is onze laatste volle dag in Sydney, we kiezen ervoor om eerst naar de Chinese Tuin van de Vriendschap te gaan, samen met Darling Harbour in 1988 opnieuw aangelegd ter gelegenheid van het 200 jarig bestaan van Sydney. De tuin is een stille oase in de drukke stad. Sydney is een grote stad maar het voelt zo hier en daar als een dorp aan, verschillende wijken zijn goed te belopen en oude gebouwen en hoge kantoortorens wisselen elkaar af. Het is niet echt een mooie stad en op de trottoirs ben je druk bezig om iedereen te ontwijken die turend op zijn telefoontje door de straten loopt. We bezoeken het Maritiem Museum en we dalen voor het eerst af in een onderzeeboot, de HMAS Onslow, ongelofelijk hoe ze hier met 68 mannen diep onder water hebben kunnen werken in de nauwe gangetjes en kleine ruimtes. We kunnen ook op de destroyer HMAS Vampire, patrouilleboot Advance en tallship James Craig met 1000 vierkante meter aan zeil met vol tuigage. Overal staan vrijwilligers om je te helpen en te vertellen over het leven aan boord. Dit was een erg leuke ochtend en na de lunch gaan we verder in het museum binnen kijken. We zien hier ook een 3D film over de witte haai en klimmen vervolgens op de Cape Bowling Green vuurtoren, best wel hoog maar met een mooi uitzicht. 's Avonds regent het zo hard dat we gedwongen zijn om in het hotel te eten.

22 maart
Broer Ad is jarig, Gus wordt 2 jaar en 38 jaar geleden hebben Frank en ik elkaar leren kennen!
Om 7.20 uur worden we opgehaald voor een dagtocht naar de Blue Mountains, zo genoemd vanwege de eucalyptus bomen die een blauwe gloed verspreiden. We zijn met 8 personen en een aardige gids David (bijna 70 jaar, afkomstig uit Engeland en al 46 jaar in Australië). Hij heeft vanaf 1963 een aantal jaren bij het Opera House gewerkt en kende Frank's oom Jaap Flier ook nog van naam uit die tijd, hij had nog programmaboekjes liggen met zijn naam erop.
Bij het Featherdale Wildlife park maken we een tussenstop, hier werden dieren opgevangen als ze gewond of verwaarloosd waren. Je vindt er allerlei soorten vogels en dieren, zoals kangaroes, koala's, wombats en zelfs een krokodil. Erg leuk opgezet park. Via een mooie route, helaas hier en daar afgesloten door overstromingen, komen we bij de Jellybean Pool waar je met mooie weer kunt zwemmen. Daarna rijden we door naar de oudste stenen brug van Australië, de Lennoxbridge, hier maken we een koffiestop (morning tea) met cake en koekjes door David op een tafelkleedje uitgestald.
Via een aantal stadjes stijgen we steeds hoger in het Nationale Park Blue Mountains en krijgen we een spectaculair uitzicht te zien vanaf Lincolns Rock. Met zon wel te verstaan. Onderweg hebben we al een keuze gemaakt voor onze gerechten bij de lunch dus die staat klaar als we in the valley of the Waters aankomen. David heeft onderweg een paar flessen wijn erbij gekocht dus dat laten we ons goed smaken.
Na de lunch rijden we naar Wenthworth Falls, deze watervallen staan soms bijna droog maar op dit moment stort het water zich naar beneden, het heeft heel veel geregend de afgelopen tijd. We wandelen over de rotsen naar het uitkijkpunt Princes Lookout en klimmen daarna weer omhoog. Wij blij met onze bergschoenen, sommige mensen hebben gewoon gympjes aan.
Dan volgt nog een hoogtepunt van deze dag, de rotsformatie the Tree Sisters in volle zon bij Echo Point. Het geluk is met ons want bij Boars Head Lookout, onze volgende stop begint de regen ineens los te barsten en binnen de kortste keren zitten we in noodweer. Drie uur lang rijden we terug naar Sydney in onweer, stortregens en file. We installeren ons op de kamer met een glaasje wijn, teleurgesteld dat we niet naar Darling Harbour kunnen lopen voor een etentje, als het ineens droog is. Binnen 5 minuten staan we buiten en lopen we naar de restaurantjes om deze (feestelijke) dag samen af te sluiten. Het blijft de hele avond mooi en droog.
Morgen vertrekken we naar Tasmanië, het is daar niet zo warm maar hopelijk wel droog.
Groetjes aan iedereen.

• 22 Maart 2017 - 21:00

Marij En Ad:

Hoi marja en frank het is een bijzondere reis. Geniet er van en hopelijk wat beter weer
    P.s bedankt voor de kaart

• 22 Maart 2017 - 22:05

Han En Wil:

Wat een ervaringen, geniet ervan

• 23 Maart 2017 - 11:30

Jeroen & Susanne, Lynn, Owen & Kyan:

En dan ineens echt bij dat iconische gebouw staan. Super!
    Mooie foto's weer! Liefs, ons

• 24 Maart 2017 - 22:39

Edwin:

Wat een verhalen. Je kan er bijna zelf gelopen hebben. Jammer dat het weer een beetje tegen zat. Veel plezier in Tasmanië .

• 24 Maart 2017 - 23:57

Joyce:

Hi, wat grappig, 38 jaar geleden!
    Klinkt weer als n mooi uitstapje in Sydney! Zoveel te zien daar he!
    Enjoy tassie guys