Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu Ushuaia - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van FrankenMarja Weijers - WaarBenJij.nu

Ushuaia

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg FrankenMarja

17 Januari 2015 | Argentinië, Ushuaia

Hallo allemaal,
Weer een berichtje van onze kant en nu zitten we echt in Patagonie.
De 13de zijn we heerlijk met zijn allen uit eten geweest en hebben we ons laten verwennen met heerlijke Kingcrab. Frank had de koude variant en ik de warme.
We kregen ieder een bord vol krab en deze was door het restaurant al uit de schaal gehaald dus we hoefden niet te peuteren.

Woensdag 14 januari
Vroeg op voor het ontbijt en daarna op naar het eiland Chiloe, een lange busrit van 2 en een half uur, onderbroken door een half uur op de ferry.
Vanaf de ferry zie je spelende zeehonden, veel vogels en af en toe een langszwemmende pinguïn.
Op het eiland zie je veel houten huizen en kerkjes, de bewoners hier waren botenbouwers en bouwden de kerken op dezelfde manier maar dan een ondersteboven boot als dak.
Er zijn. Ook veel vogels te zien, met name de witte ganzen met een zwarte hals.
De huizen zijn bekleed met een soort houtem dakpannetjes (shingoes) in verschillende vormen en erg felle kleuren. De kerken zijn aan de buitenkant bekleed met golfplaten en van binnen meestal van hout.
In Ancud hebben we een werkplaats bezocht waar oude scheepswrakken opgeknapt worden. Daarna naar een overdekte markthal waar we heerlijke kaas en vers fruit gekocht hebben.
In Castro hebben we de paalwoningen gezien, bij vloed komen de boten hier tot aan de achterdeur van de huizen en bij eb zie je hoe hoog de paalwoningen boven het strand staan. Deze woningen zijn gebouwd door mensen die geen grond konden of wilden kopen op het land. Verder hebben ze er een kerk die aan de buitenkant knalgeel met lila is.
De kerken zijn sinds 2000 Unesco-werelderfgoed door hun unieke vorm en cultuur, bij de kerk in Necron konden we tussen de spouwmuur van het dak lopen waardoor je goed de houten constructie kon zien.mheel veel huizen in Chili zijn van hout en hebben een houten skeletbouw.
In Dalcahue hebben we gegeten in een soort markthal met allemaal kleine visrestaurantjes, verse bis voor weinig geld. Alcohol mag hier niet geschonken worden maar dat serveren dan stiekem in grote theemokken.
Rond half negen waren we weer this, nog net op tijd om een foto te maken van de besneeuwde vulkanen die op het meer uitkijken, het blijft hier namelijk erg lang licht. De dag afgesloten met een wijntje en sandwich in een van de restaurantjes. De porties hier zijn Duits, dus erg groot....

Donderdag 15 januari
Na het ontbijt met de bus naar het vliegveld om te vertrekken naar Punto Arena's, Patsgonie.
Een vlucht van twee uur met een mooi uitzicht. Punto Arenas is niet erg mooi maar ons hotel ligt aan de plaza de armas, het middenplein van de stad. En wij hebben zowaar en kamer met balkon aan de voorkant. Op het plein staat een beeld met een indiaan, als je zijn voet aanraakt kom je nog een keer terug in Patsgonie. De voet is dus glimmend goud van al het aanraken. Na aankomst naar de straat van Magellaan gewandeld, deze zee gaan we morgen oversteken op het smalste stukje Met de ferry en het schijnt er wild aan toe te gaan.
Daarna warme chocolademelk in een van de beroemdste zaakjes hier met een groot stuk zoete taart. Ze houden hier van grote stukken erg zoete taart en veel zelfgemaakte chocolade. Op naar het kerkhof van de stad, hier ze je alleen maar familiegraven. Van eenvoudige met een betonnen rand tot hele grote kryptes. Best bijzonder en de paden worden aangegeven met metershoge coniferen. Ook hier kom je een beeld van een indiaan tegen dat aangeraakt wordt door iedereen die langs komt.
's Avonds met de groep uit eten bij la Luna, een gezellig restaurant met een metershoge wand met wijnflessen en een bibliotheektrappetje om de flessen te kunnen pakken.

Vrijdag 16 januari
Vanaf Punta Arenas worden we om 8 uur door de lijnbus opgehaald voordat hij naar het busstation gaat. We maken een lange tocht van zo'n 12 uur naar Ushuaia, het zuidelijkste stadje van Argentinië. Onderweg mag je er alleen uit op de ferry en bij de grens om je paspoort te stempelen, verder blijft het bij zitten en naar buiten kijken. We kunnen niet mee met de eerste ferry maar staan vooraan bij de volgende. We steken de straat van Magellaan over op het korste stukje en de zee is redelijk wild. Ze hebben jammer genoeg geen koffie aan boord maar de overtocht is prima. Bij de Chikeense grens moeten we wachten tot onze bus aan de beurt is en dan mogen we met zijn allen naar een speciaal loket waardoor we in notime onze stempels hebben en er zelfs nog tijd overblijft om koffie te halen. Bij de Argentijnse grens hebben we minder geluk, de hele bus moet wachten terwijl de steward onze passen meeneemt om ze te laten stempelen.,door een stroomuitval duurt dit bijn een uur. Onderweg krijg je een mooi beeld van Patagonie, hele bijzonder blauwe luchten en een wijds uitzicht over de steppen. Zover je kunt kijken zie je de grote lege en schrale vlaktes met hier en daar een kudde schapen, struisvogels, een klein soort lama's en af en toe een ruiter te paard.
Later verandert de leegte in heuvels met begroeiing, het Andesgebergte komt hier weer uit de grond zetten, de bomen zijn hier en daar kaal met trossen wuivende mos erop. Veel bomen zijn kaal en lijken dood. Later rijden we door een bergachtig gebied, met metershoge rotswanden waardoor een weg is uitgehakt en worden ook de bomen weer groener.
Uiteindelijk belanden we pas om half tien in Ushuaia, de busjes die ons naar het hotel brengen rijden eerst naar de pinautomaat voor ons eerste Argentijnse geld, Argentinië is nog duurder dan Chili en we verblijven 9 dagen in Argentinië. We zitten in een klein hotel 40 minuten van het centrum omdat het daar niet te betalen is. Gelukkig zit er een pizzeria in de buurt en zijn de supermarkten 24 uur per dag open dus wij om elf uur nog een pizza halen met flessen wijn om die vervolgens in het hotel,op te eten. Dat is nou echt vakantie!
Groetjes van Marja en Frank vanuit het zuidelijkste stadje ter wereld!

• 17 Januari 2015 - 12:05

Anton Fonken:

Geniet van Ushuaia! Als je tijd hebt, moet je een rondvaart in de baai doen. Je kunt dan veel verschillende dieren zien. En de oude gevangenis.
    Groeten Anton

• 17 Januari 2015 - 14:17

Jeroen, Susanne, Lynn & Owen:

Klinkt weer super, bijna teveel om te onthouden... Veel last van temperatuurverschillen? Op naar de volgende avonturen. Liefs

• 17 Januari 2015 - 15:45

Ria En Peter:

jullie maken zo heel wat mee, de stempels in het paspoort is ook weer bijgewerkt. Hoe is de fotoopname stand? Kan Martijn het bijbenen.
    Gr, Peter en Ria

• 17 Januari 2015 - 17:04

René & Jacqueline:

Nu wordt het pas écht interessant -;) Leuke verslagen. Veel plezier samen én met de groep.

• 17 Januari 2015 - 19:17

Ans En Jan:

al weer veel gezien en zo te lezen ook een hele gezellige groep ga zo door, groetjes

• 17 Januari 2015 - 20:02

Mama En Papa:

Dubbel buiten adem eerstens van het voorlezen tweedes om ongelofelijke reeks belevenissen.Mooi dat het nu al opgetekend is Later kun je je dat allemaal niet
    Meer zo in detail herinneren Ga zo door ! Wij genieten ervan Ook van de fotosessies
    liefs, M en P.

• 18 Januari 2015 - 06:05

Yvonne:

Wow, ik ben vooral onder de indruk van de kleuren van de omgeving, markten, eten, huizen, luchten etc etc. Geniet!
    Groet willem & yvonne

• 18 Januari 2015 - 10:15

Han En Wil:

het gaat jullie goed, wat zien jullie toch veel Geniet ervan

• 19 Januari 2015 - 11:13

Moeder Fonken:

Ik geniet van de reisverslagen en foto,s
    Nog heel veel reisplezier